جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: IR.PNU.REC.1401.019)
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pashapour Badr M, Ghaffari Bagtash M. Medical Students’ Academic Burnout Model Based on Academic Tenacity, Academic Responsibility, and Moral Resilience. RJMS 2024; 31 (1) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8082-fa.html
پاشاپور بدر مهرانگیز، غفاری بگتاش مظفر. تبیین مدل فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی براساس سرسختی تحصیلی، مسئولیت پذیری تحصیلی و تاب آوری اخلاقی. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-13

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8082-fa.html


کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، آذربایجان شرقی مرکز بناب؛ کارشناس کتب مرجع و مسئول سالن طبقه ششم کتابخانه مرکزی، تهران، ایران ، mehripashapour@gmail.com
چکیده:   (354 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشجویان به دلیل انجام تکالیف درسی برای موفقیت تحصیلی به نوعی شاغل محسوب می‌شوند. دانشجویان پزشکی بیش از سایر دانشجویان به دلیل مرگ و میر بیماران، ویزیت بیش از حد بیماران، مسئولیت تصمیم‌گیری، انجام شیفت‌های شب و ... مستعد فرسودگی هستند. لذا، این پژوهش با هدف، تبیین مدل فرسودگی تحصیلی براساس سرسختی، تاب‌آوری و مسئولیت پذیری تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی صورت گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی (با استفاده از مدل یابی روابط ساختاری) است. جامعه آماری این مطالعه را تمامی دانشجویان رشته پزشکی عمومی و دستیاری، دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای رشته های علوم پایه، توانبخشی، پیراپزشکی و روانشناسی که در سال تحصیلی 1401- 1400 در دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داده اند که از بین آنها 216 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. معیار خروج از مطالعه، عدم تمایل، دانشجویان  دوره کاردانی و کارشناسی کمتر از ترم 6 بوده است. در این مطالعه دانشجویان به پرسشنامه های جمعیت شناختی، فرسودگی، سرسختی، تاب آوری ومسئولیت پذیری تحصیلی پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون، سوبل، بوت استراپ و مدل یابی معادلات ساختاری SEM از طریق نرم افزار SPSS و Amos (نسخه 23) استفاده شده است.
یافته‌ها: در اجرای مدل­یابی معادله ساختاری کوواریانس محور و بوت استراپ با مد نظر قرار دادن حد بالای نسبت حجم نمونه به تعداد متغیرهای مطالعه و رابطه نرمالیتی چند متغیره ؛ با توجه به حجم بالای نمونه ، نرمال بودن داده­ها در خروجی آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و معنی داری ضرایب همبستگی و شاخص مجذور کای مدل فرضی در سطح آماری 05/0>P؛ متغیر مسئولیت پذیری تحصیلی به عنوان یک متغیر تعدیل کننده، میانجی رابطه ی بین سرسختی و فرسودگی تحصیلی و تاب­آوری و فرسودگی تحصیلی قلمداد می‌شود.
نتیجه‌گیری: در تبیین مدل پیشنهادی می‌توان گفت، تاب آوری به افراد قدرت مقابله ی سالم در برابر مشکلات  زندگی و سرسختی به انعطاف پذیری همراه با تعهد و درک دانشجویان در برابر افت تحصیلی اشاره دارد. از طرفی، بستر اصلی مسئولیت پذیری، طرز فکر و باورهای افراد نسبت به خود، دیگران و رخدادهای محیط اطراف است. پس، افراد با پذیرش مسئولیت ضمن برخورداری از یک آمادگی لازم در لحظه برای حرکت به سوی اهداف خود و احساس ارزشمندی و تعهد به برآورده کردن نیازهای خود و دیگران، ضمن تقویت احساس مسئولیت، سرسختی و تاب آوری خود از بروز فرسودگی پیشگیری می‌کنند. 

متن کامل [PDF 749 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb