جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 1104826196945821400162513324
Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1401.075
Clinical trials code: IR.IAU.SDJ.REC.1401.075


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi F, Akbari M, Karimi Q. Determining the Structural Relationship Model of Health-Promoting Lifestyle with Self-Efficacy and Emotion Regulation in Gifted Teenagers with the Mediating Role of Parent-Child Conflict. RJMS 2023; 30 (7) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8078-fa.html
سهرابی فخرالدین، اکبری مریم، کریمی کیومرث. تعیین مدل رابطه ساختاری سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با خودکارآمدی و تنظیم هیجان در نوجوانان تیزهوش با نقش میانجی تعارض والد-فرزند. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8078-fa.html


دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
چکیده:   (269 مشاهده)
زمینه و هدف: نوجوانی دوره تکامل تغییرات در وضعیت بدن، تفکر و روابط اجتماعی است. در این دوران فرد به تدریج مسئولیت سلامت خود را به عهده می‌گیرد. این تغییرات نوجوانان را در معرض خطر گسترش رفتارهای بهداشتی پرخطر قرار میدهد. هدف پژوهش حاضر تعیین مدل رابطه ساختاری سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت  با خودکارآمدی و تنظیم هیجان در نوجوانان تیزهوش با نقش میانجی تعارض والد-فرزند بود.
روش کار: در این پژوهش پیمایشی، روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان‌های دوره متوسطه استعدادهای درخشان در شهرستان سنندج در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. برای اندازه گیری داده‌های پژوهش از مقیاس‌های ‌سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت والکر (1991)، تعارض والد - فرزند اشتراس (1979)، تنظیم هیجانی گراتز و رومر (2004) و خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها  با استفاده از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری در محیط نرم افزار Amos22 استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد که که مدل برازش‌یافته برازش مناسبی داشت. بر این اساس، دو متغیر خودکارآمدی و تنظیم شناختی هیجان بر سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت اثر مستقیم دارند و از سویی دو متغیر خودکارآمدی و تنظیم شناختی هیجان بر تعارض والد-فرزند سلامت اثر مستقیم دارند. بدین ترتیب، دو متغیر خودکارآمدی و تنظیم شناختی هیجان علاوه بر تاثیر مستقیم به واسطه سبک‌های حل تعارض والد - فرزند نیز بر سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت تاثیر گذار هستند.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از این است که تعارض بین والد و فرزند متغیری اساسی است که می‌تواند بسیاری از اثرات مخرب دشواری در تنظیم هیجان را تبیین نماید. از این رو، باید با آموزش سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت برای دانش‌آموزان تیزهوش در فضای مدارس و فضای خانواده موجبات افزایش خودکارآمدی را در آن ها افزایش داد.
متن کامل [PDF 792 kb]   (117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb