جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.IAU.AMOL.REC.1401.017
Ethics code: IR.IAU.AMOL.REC.1401.017
Clinical trials code: نویسندگان متعهد می شوند کد اخلاق تا زمان چاپ مقاله گردد


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinzadeh H, Sadeghi J. The Relationship between Neuropsychological Function and Sense of Well-Being with Perceived Academic Stress in High School Students. RJMS 2024; 31 (1) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8070-fa.html
حسین زاده هدی، صادقی جمال. رابطه عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش‌آموزان متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-11

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8070-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران ، Jamalsadeghi48@yahoo.com
چکیده:   (530 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به عوامل موثر بر تحصیل موفق سال‌هاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 650 دانش آموز دختر متوسطه دوم پایه دهم در مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسش نامه‌های ناقص تعداد 250 دانش آموز دختر به روش خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسش نامه‌های استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013) و احساس بهزیستی روانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافته‌ها: براساس نتایج بین عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده رابطه منفی وجود دارد (05/0>P). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد عملکرد عصب روان‌شناختی (256/0-) و احساس بهزیستی (187/0-) در دانش آموزان توان پیش بینی معنی دار استرس تحصیلی ادراک شده را دارند.  
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد عملکردعصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی سبب بهبود استرس تحصیلی می‌شوند. این پژوهش تاکیدی اساسی بر نقش عوامل شناختی بر میزان تجربه استرس در دانش آموزان دارد.
زمینه و هدف: توجه به عوامل موثر بر تحصیل موفق سال‌هاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی قرار گرفته است. از این رو هدف پژوهش حاضر رابطه عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده در دانش آموزان متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 650 دانش آموز دختر متوسطه دوم پایه دهم در مدارس دولتی شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند که با توجه به جدول کرجسی و مورگان با احتمال پرسش نامه‌های ناقص تعداد 250 دانش آموز دختر به روش خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسش نامه‌های استرس تحصیلی ادراک شده زاژاکووا و همکاران (2005)، عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013) و احساس بهزیستی روانی کییز و ماگیارمو (2003) استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد.
یافته‌ها: براساس نتایج بین عملکرد عصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی با استرس تحصیلی ادراک شده رابطه منفی وجود دارد (05/0>P). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد عملکرد عصب روان‌شناختی (256/0-) و احساس بهزیستی (187/0-) در دانش آموزان توان پیش بینی معنی دار استرس تحصیلی ادراک شده را دارند.  
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد عملکردعصب روان‌شناختی و احساس بهزیستی سبب بهبود استرس تحصیلی می‌شوند. این پژوهش تاکیدی اساسی بر نقش عوامل شناختی بر میزان تجربه استرس در دانش آموزان دارد.
متن کامل [PDF 1140 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb