جلد 31 -                   جلد 31 - صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-7247-2
Ethics code: IR.lAU.SDJ.REC.1401.025
Clinical trials code: 1234

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghaderi D, akbari M, karimi Q. to investigate the mediating role of academic self-esteem in the relationship between social and academic competence and school anxiety in students with academic problems. RJMS 2024; 31
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8028-fa.html
قادری دلیر، اکبری مریم، کریمی کیومرث. تدوین مدل علی اضطراب مدرسه بر اساس شایستگی اجتماعی و تحصیلی با نقش واسطه ای عزت نفس تحصیلی در دانش آموزان با مشکلات تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 ()

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8028-fa.html


گروه روانشناسی، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران ، Akbari@iausdj.ac.ir
چکیده:   (162 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی عزت نفس تحصیلی در رابطه میان شایستگی اجتماعی و تحصیلی با اضطراب مدرسه در دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف جز تحقیقات توسعه ای، به لحاظ شیوه اجرا جز تحقیقات توصیفی-همبستگی و به لحاظ نوع داده ها جز تحقیقات کمی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی مقطع متوسطه اول و دوم استان کردستان در سال تحصیلی1400-1401 بود. که تعداد 343 نفر انتخاب شدند. روش نمونه گیری هدفمند بود. برای گردآوری داده ها از ابزارهای: پرسشنامه شایستگی اجتماعی دانش آموزان کوهن و رسمن (1972)، پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس (1978)، مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999) و پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت (1967) استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی شامل: میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد و در قسمت آمار استنباطی از، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای spss و Smart Pls استفاده شد. نتایج تحلیل یافته ها نشان داد که شایستگی تحصیلی (229/0- = β، 01/0>p) بر اضطراب مدرسه معنادار است. اثر مستقیم شایستگی (305/0 = β، 001/0>p) بر عزت­نفس تحصیلی معنادار است. اثر مستقیم شایستگی اجتماعی (397/0- = β، 01/0>p) بر اضطراب مدرسه معنادار است. اثر مستقیم شایستگی اجتماعی (462/0= β، 01/0>p) بر عزت­نفس تحصیلی معنادار است. همچنین اثر مستقیم عزت­نفس تحصیلی (276/0-= β، 01/0>p) معنادار است. ضریب مسیر غیر­مستقیم بین شایستگی و شایستگی اجتماعی با اضطراب مدرسه با نقش واسطه­ای عزت­نفس تحصیلی در سطح کمتر از 01/0 درصد معنادار است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb