جلد 31، شماره 1 - ( 1-1403 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-7247-2
Ethics code: IR.lAU.SDJ.REC.1401.025
Clinical trials code: 1234


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qadri D, Akbari M, Karimi Q. Development of a Causal Model of School Anxiety Based on Social competence and educational with the Mediating Role of Academic Self-Esteem in Students with Academic Problems. RJMS 2024; 31 (1) :1-13
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8028-fa.html
قادری دلیر، اکبری مریم، کریمی کیومرث. تدوین مدل اضطراب مدرسه بر اساس شایستگی اجتماعی و تحصیلی با نقش واسطه‌ای عزت نفس تحصیلی در دانش آموزان با مشکلات تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1403; 31 (1) :1-13

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8028-fa.html


گروه روانشناسی، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، Akbari@iausdj.ac.ir
چکیده:   (414 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی عزت نفس تحصیلی در رابطه میان شایستگی اجتماعی و تحصیلی با اضطراب مدرسه در دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی بود.
روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ هدف جز تحقیقات توسعه‌ای، به لحاظ شیوه اجرا جز تحقیقات توصیفی-همبستگی و به لحاظ نوع داده‌ها جز تحقیقات کمی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی مقطع متوسطه اول و دوم استان کردستان در سال تحصیلی1400-1401 بود. که تعداد 343 نفر انتخاب شدند. روش نمونه گیری هدفمند بود. برای گردآوری داده‌ها از ابزارهای: پرسشنامه شایستگی اجتماعی دانش آموزان کوهن و رسمن (1972)، پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس (1978)، مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999) و پرسشنامه‌ی عزت نفس کوپر اسمیت (1967) استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی شامل: میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد و در قسمت آمار استنباطی از، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart Pls استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل یافته‌ها نشان داد که شایستگی تحصیلی (229/0- = β، 01/0>p) بر اضطراب مدرسه معنادار است. اثر مستقیم شایستگی (305/0 = β، 001/0>p) بر عزت­نفس تحصیلی معنادار است. اثر مستقیم شایستگی اجتماعی (397/0- = β، 01/0>p) بر اضطراب مدرسه معنادار است. اثر مستقیم شایستگی اجتماعی (462/0= β، 01/0>p) بر عزت­نفس تحصیلی معنادار است. همچنین اثر مستقیم عزت­نفس تحصیلی (276/0-= β، 01/0>p) معنادار است. ضریب مسیر غیر­مستقیم بین شایستگی و شایستگی اجتماعی با اضطراب مدرسه با نقش واسطه­ای عزت­نفس تحصیلی در سطح کمتر از 01/0 درصد معنادار است.
نتیجه‌گیری: نقش واسطه‌ای عزت نفس تحصیلی در روابط میان متغیرها تایید شد.

متن کامل [PDF 742 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb