جلد 30، شماره 1 - ( 1-1402 )                   جلد 30 شماره 1 صفحات 243-234 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.TNB.REC.1401.066
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safaripour M A, Farhangi A, Jarareh J. Comparing the Effectiveness of Acceptance and Commitment-Based Therapy and Reality Therapy on the Fear of Negative Evaluation of Female Students in the Second Year of High School. RJMS 2023; 30 (1) :234-243
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8015-fa.html
صفری پور محمدامین، فرهنگی عبدالحسن، جراره جمشید. مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی دانش‌آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (1) :234-243

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8015-fa.html


استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، a.farhangi@iau-tnb.ac.ir
چکیده:   (789 مشاهده)
زمینه و هدف: وجود داشتن ترس از ارزیابی منفی در این گروه سنی دانش آموزان منجر به افت تحصیلی می­گردد. لذا هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان کارایی درمان­ مبتنی بر پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی بر ترس از ارزیابی منفی در دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه­آزمایشی طرح پیش ­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر فسا در سال تحصیلی 1401 -1400 تشکیل داد. از این­رواز بین افراد واجد شرایط 45  نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). برای گروه اول مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد و برای گروه دوم واقعیت درمانی اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع درمانی را دریافت نکردند. داده­های پژوهش با کمک نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی لری(1983)، جمع­آوری؛ و با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته­های تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان­ مبتنی بر پذیرش و تعهد  و واقعیت درمانی به طور معنی­داری ترس از ارزیابی منفی را در مراحل پس­آزمون بهبود بخشیده­اند (01/0>p)؛ هر چند در پس­آزمون بین دو گروه آزمایش، تفاوت معنی­داری مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته­ها می­توان نتیجه­گیری کرد که این درمان­ها نقش بسزایی در بهبود ترس از ارزیابی منفی، دانش­آموزان دارند لذا با شناسایی و معرفی دانش آموزان به مراکز درمانی و دریافت پروتکل‌های روان درمانی می‌توان سطح سلامت روانی آنها را بهبود بخشید.
 
متن کامل [PDF 1279 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb