Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
Sadeghi Miab A, Shafiabady A, Sheyvandi Chlicheh K, Saadati Shamir A, Jafari A. The Effectiveness of Premarital Education based on Risk Factors with a Cognitive-Behavioral Approach on the Wisdom of Engaged Couples (Familiarization Course). RJMS 2023; 29 (11) :289-298
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8000-fa.html
صادقی میاب علیرضا، شفیع آبادی عبدالله، شیوندی چلیچه کامران، سعادتی شامیر ابوطالب، جعفری اصغر. اثربخشیآموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری بر خردمندی زوجین نامزد (دوره آشنائی). مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :289-298
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8000-fa.html
استاد، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، ashafiabady@yahoo.com
چکیده: (913 مشاهده)
زمینه و هدف: ازدواج تأثیر به سزائی بر ابعاد مختلف زندگی از جمله سلامت روانی دارد و از مهمترین مراحل بخش ازدواج دوره آشنایی زوجین میباشد. بنابراین هدف مطالعه، بررسی تأثیر آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری بر خردمندی زوجین بود.
روش کار: طرح مطالعه نیمهآزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود که در شهر ری در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری تمام زوجین نامزدی بودند که در سال 1399 به مراکز مشاوره یا مراکز مشابه در شهر ری مراجعه نمودند. نمونه آماری پژوهش شامل 26 زوج از زوجهای نامزد بودند که به صورت گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه (13 زوج در هر گروه) قرار داده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه آردلت (2003) بود که آن را شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخلات آموزشی تکمیل نمودند. به منظور انجام تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد بین خردمندی زوجین نامزد با آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری ارتباط مثبتی وجود دارد، ولی در گروه گواه این چنین اثر مثبتی دیده نشد و نیز مولفه آموزش قبل از ازدواج بر خردمندی تأثیرگذار بود.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که بین آموزشهای قبل از ازدواج با بالاتر رفتن خردمندی زوجین نامزد و تصمیمگیری صحیح آنها ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش لزوم توجه به آموزش قبل از ازدواج را برای زوجین نامزد جهت رشد خردمندی و تصمیم صحیح آنان نشان میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی