جلد 29، شماره 11 - ( 11-1401 )                   جلد 29 شماره 11 صفحات 194-179 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nosrat A, Rasouli M, Nasrollahi Kasmani A. Dynamic Model for Cognitive Approach of Iranian Social Media Users in Covid-19 Crisis, Using Artificial Intelligence. RJMS 2023; 29 (11) :179-194
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7996-fa.html
نصرت علی، رسولی محمدرضا، نصرالهی کاسمانی اکبر. مدل دینامیک رویکرد شناختی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در بحران کرونا با استفاده از هوش مصنوعی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (11) :179-194

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7996-fa.html


دانشیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، moh.rasouli@ahoo.com
چکیده:   (489 مشاهده)
زمینه و هدف: در دسامبر سال 2019 ویروس کرونا  از کشور چین شهر ووهان مرکز استان هوبئی آغاز شد و به سرعت بسیار زیادی گسترش یافت و در همه کشورها، آحاد جامعه و ارگان‌های دولتی را کاملاً به خود درگیر کرد. هدف از مطالعه‌ی حاضر بررسی مدل دینامیک رویکرد شناختی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در بحران کرونا با استفاده از هوش مصنوعی بود.
روش کار: از آنجا که برای نیل به این هدف، نیاز است پژوهش­های فراوانی صورت پذیرد و مسئله از ابعاد گوناگونی مورد بررسی قرار گیرد، روش متناسنتز انتخاب شد و به همین منظور فراخوانی در ماه‌های پایانی سال 1398 و با اوج گرفتن موج کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن شئون مختلف زندگی مردم، در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برگزار شد. برای این منظور، بالغ بر 25 میلیون پست زبان فارسی از رسانه­های اجتماعی در بازه زمانی1 بهمن 98 الی 11 خرداد 99 جمع­آوری، پیش­پردازش و سپس در اختیار تیم­های علاقنمد قرارگرفت. سپس نتایج این طرح­ها در قالب 148 گزاره استخراج شده است.
یافته‌ها: نتایج حاصله از تحلیل گزاره­ها، طی یک پژوهش کیفی منجر به شناسایی 11 مقوله اصلی شد که در 6 بعد مختلف از یک مدل جامع قرار می­گرفتند. به این ترتیب ابعاد گوناگون رویکرد شناختی کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی در این بحران طبیعی، ما را به یک مدل  جامع رساند که آن را "سامع" نامیدیم.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان بیان داشت که این مدل چنین مشخص می­کند که تأثیرگذاران بر ذهنیات، احساسات و نگرشهای ادراکی و رفتار کاربران در فضای مجازی مؤثر هستند و مجددآ رفتارها کاربران در فضای مجازی بر ذهنیات، احساسات و نگرش­های آنان تأثیرگذار است.
 
متن کامل [PDF 843 kb]   (163 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb