جلد 29، شماره 9 - ( 9-1401 )                   جلد 29 شماره 9 صفحات 281-272 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeli Zamanabad M. Investigating the Relationship between Spiritual Health and the Improvement of Mental Disorders in Students. RJMS 2022; 29 (9) :272-281
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7989-fa.html
اسمعیلی زمان آباد مریم. بررسی رابطه بین سلامت معنوی بر بهبود اختلالات روانی در دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (9) :272-281

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7989-fa.html


استادیار، گروه معارف اسلامی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران ، esmaelimaryam507@gmail.com
چکیده:   (948 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از راهکارهای روان درمانی و کاهش اختلالات روانی، سلامت معنوی و مراقبت از آن است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سلامت معنوی بر بهبود اختلالات روانی در دانش آموزان بود.
روش­ کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی- همبستگی شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر میاندوآب بود که در سال 1400 مشغول به تحصیل بودند و تعداد آن برابر با 1800 نفر بود که حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 317 نفر، به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شد. در این پژوهش از پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و اختلالات روانی (افسردگی، اضطراب، استرس) لاویبوند و همکاران (1995) استفاده شد. داده­ها با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد چون ضریب همبستگی محاسبه شده بین سلامت معنوی و استرس (438/0) و سلامت معنوی و اضطراب (324/0-) و نیز سلامت معنوی و افسردگی (282/0-) کوچکتر از سطح خطای 05/0 می­باشد، لذا می‌توان نتیجه گرفت که بین سلامت معنوی و استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان رابطه وجود دارد و چون مقدار ضریب همبستگی محاسبه شده منفی می­باشـد بنابرایـن رابطه بین آنها منفی و معکوس می­باشد.
نتیجه­ گیری: سلامت معنوی منجر به بهبود سطح اختلالات روانی (استرس، اضطراب و افسردگی) در دانش آموزان گردید لذا پیشنهاد می­شود معلمان و دست اندرکاران آموزشی و نیز والدین به راهکارهای افزایش سطح سلامت معنوی در دانش آموزان مبادرت ورزند.


 
واژه‌های کلیدی: سلامت معنوی، استرس، اضطراب، افسردگی
متن کامل [PDF 674 kb]   (362 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb