Research code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Ethics code: IR.IAU.ARAK.REC.1400.004
Clinical trials code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Dorostkar N, Moosavipour S, Pirani Z, Zangeneh Motlagh F. Designing a Model of Students' Psychological Well-Being Based on Personality Traits and Perceived Social Support with the Mediation of Resilience and Self-Efficacy in the Conditions of Covid-19. RJMS 2023; 30 (7) :1-11
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7976-fa.html
درستکار ناهیده، موسوی پور سعید، پیرانی ذبیح، زنگنه مطلق فیروزه. طراحی مدل بهزیستی روانشناختی دانشآموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری تابآوری و خودکارآمدی در شرایط کووید-19. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7976-fa.html
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران ، S-moosavipour@arak.ac.ir
چکیده: (758 مشاهده)
زمینه و هدف: بدون توجه به سلامت روان و بالاتر از آن بهزیستی روانشناختی افراد، جامعه در رسیدن به سلامت موفق نمیشوند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل بهزیستی روانشناختی دانشآموزان براساس ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک شده با میانجیگری تابآوری و خودکارآمدی در شرایط کووید 19 بود.
روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود که نمونهای به حجم 400 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از آنها انتخاب شدند. سپس افراد نمونه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه پنج عاملی نئو (NEO-FFI-R) مک کری و کاستا (2008)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده چندبعدی (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 2012)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران (1982)، و مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) را تکمیل کرده و داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS و با روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و ادراک حمایت اجتماعی هم به طور مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم، از طریق تقویت خودکارآمدی و تاب آوری در دانش آموزان، بهزیستی روانشناختی آنها را بهبود می بخشند.
نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش میتواند مورد استفاده والدین، معلمان و سایر دست اندرکاران تعلیم و تربیت جهت ارتقای سلامت روانی و بهزیستی روانشناختی فراگیران قرار بگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی