Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0
Shamekhi N, Kouroshnia M, Barzegar M, Sohrabi N. Investigating the Mediating Role of Academic Resilience between the Relationship between Academic Support and Academic Well-Being. RJMS 2022; 29 (10) :347-356
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7956-fa.html
شامخی نجمه، کوروش نیا مریم، برزگر مجید، سهرابی نادره. بررسی نقش واسطهگری تاب آوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (10) :347-356
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7956-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، Maryam_kouroshnia@miau.ac.ir
چکیده: (921 مشاهده)
زمینه و هدف: بهبودی بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان از عوامل مهم افزایش عملکرد تحصیلی میباشد؛ بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطهگری تابآوری تحصیلی در رابطهی بین حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر بر روی 540 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی (1401-1400) انجام گرفت. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند به این صورت بود که ابتدا از بین تمامی مدارس متوسطه به طور تصادفی چهار مدرسه دخترانه و چهار مدرسه پسرانه و در مرحله دوم از هر مدرسه دو کلاس به صورت تصادفی (تعداد 16 کلاس) انتخاب شدند و مقیاسهای حمایت تحصیلی (ساندز و پلانکت، 2005)، تابآوری تحصیلی (کسیدی، 2016)، بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران، 2012) تکمیل نمودند. پس از جمعآوری دادهها، ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه ایموس، انجام گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان که تابآوری تحصیلی بین حمایت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش واسطهگری دارد (008/0=p، 09/0 =β).
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که حمایت تحصیلی (والدین، معلمان و همسالان) دانش آموزان را در جهت کسب تاب آوری تحصیلی و انعطاف پذیری در مقابل مشکلات و چالشهای تحصیلی آماده میسازد و پس از کسب این مولفه روانشناختی، دانش آموزان مشتاقانه نسبت به تحصیل و یادگیری عمل میکنند و در نهایت بهزیستی تحصیلی را تجربه مینمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی