جلد 29، شماره 10 - ( 10-1401 )                   جلد 29 شماره 10 صفحات 356-346 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0
Clinical trials code: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamekhi N, Kouroshnia M, Barzegar M, Sohrabi N. Investigating the Mediating Role of Academic Resilience between the Relationship between Academic Support and Academic Well-Being. RJMS 2022; 29 (10) :346-356
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7956-fa.html
شامخی نجمه، کوروش نیا مریم، برزگر مجید، سهرابی نادره. بررسی نقش واسطه‌گری تاب آوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (10) :346-356

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7956-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، Maryam_kouroshnia@miau.ac.ir
چکیده:   (786 مشاهده)
زمینه و هدف: بهبودی بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان از عوامل مهم افزایش عملکرد تحصیلی می‌باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه‏گری تاب‏آوری تحصیلی در رابطه‏ی بین حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر بر روی 540 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی (1401-1400) انجام گرفت. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند به این صورت بود که ابتدا از بین تمامی مدارس متوسطه به طور تصادفی چهار مدرسه دخترانه و چهار مدرسه پسرانه و در مرحله دوم از هر مدرسه دو کلاس به صورت تصادفی (تعداد 16 کلاس) انتخاب شدند و مقیاس­های حمایت تحصیلی (ساندز و پلانکت، 2005)، تاب‏آوری تحصیلی (کسیدی، 2016)، بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران، 2012) تکمیل نمودند. پس از جمع­آوری داده­ها، ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه ایموس، انجام گرفت.
یافته ­ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان که تاب‏آوری تحصیلی بین حمایت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش واسطه‏گری دارد (008/0=p، 09/0 =β).
نتیجه ­گیری: به طور کلی می‌توان بیان داشت که حمایت تحصیلی (والدین، معلمان و همسالان) دانش آموزان را در جهت کسب تاب آوری تحصیلی و انعطاف پذیری در مقابل مشکلات و چالش­های تحصیلی آماده می‎سازد و پس از کسب این مولفه روان‏شناختی، دانش آموزان مشتاقانه نسبت به تحصیل و یادگیری عمل می­کنند و در نهایت بهزیستی تحصیلی را تجربه می‏نمایند.
 
متن کامل [PDF 898 kb]   (308 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb