جلد 30، شماره 4 - ( 4-1402 )                   جلد 30 شماره 4 صفحات 127-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-7247
Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1401.025
Clinical trials code: R.IAU.SDJ.REC.1401.025

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qadri D, Akbari M, Karimi Q. Development of a Causal Model of School Anxiety Based on Emotional Competence with the Mediating Role of Academic Pressure on Oneself and Academic Self-Esteem in Students with Academic Problems. RJMS 2023; 30 (4) :116-127
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7899-fa.html
قادری دلیر، اکبری مریم، کریمی کیومرث. تدوین مدل علی اضطراب مدرسه بر اساس شایستگی هیجانی با نقش واسطه‌ای فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در دانش‌آموزان با مشکلات تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (4) :116-127

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7899-fa.html


گروه روانشناسی، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران ، Akbari@iausdj.ac.ir
چکیده:   (733 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب مدرسه هیجانی منفی می‌باشد که می‌تواند مانع از پیشرفت تحصیلی شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی فشار تحصیلی بر خود و عزت نفس تحصیلی در رابطه میان شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه در دانش‌آموزان دارای مشکلات تحصیلی بود.
روش کار: این پژوهش از لحاظ هدف، توسعه‌ای، از لحاظ شیوه اجرا، توصیفی-همبستگی و از لحاظ نوع داده‌ها، کمی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دارای مشکلات تحصیلی مقطع متوسطه دوم استان کردستان در سال تحصیلی 01-1400 بودند. برای انتخاب حجم نمونه با در نظر گرفتن سطح اطمینان 95/0 (05/0=α)، توان آزمون 80/0 (20/0β=)، حداقل اندازه اثر (05/0R2=) و با وجود پنج متغیر پیش بین، اندازه نمونه مناسب توسط نرم افزار G-power محاسبه و حجم نمونه 343 نفر برآورد شد. روش نمونه گیری هدفمند بود. برای گردآوری داده‌ها از ابزارهای پرسش نامه شایستگی هیجانی- اجتماعی، پرسش نامه اضطراب مدرسه، پرسش نامه استرس تحصیلی و پرسش نامه ی عزت نفس استفاده شد. جهت تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد و در آمار استنباطی از، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart Pls استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر غیر­مستقیم بین شایستگی هیجانی و اضطراب مدرسه با نقش واسطه­ای عزت­نفس تحصیلی و فشار تحصیلی بر خود در سطح کمتر از 01/0 درصد معنادار است.
نتیجه‌گیری: نقش واسطه‌ای فشار تحصیلی برخود و عزت نفس تحصیلی در روابط میان متغیرها تایید شد.

 
متن کامل [PDF 1942 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb