Research code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Ethics code: این مقاله برگرفته از رساله دکتری میباشد
Clinical trials code: مقاله مستخرج از پایان نامه کارشناسی ارشد است
استادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران ، h.didehkhani@gmail.com
چکیده: (1079 مشاهده)
زمینه و هدف: رضایتمندی بیماران با کمک به ایجاد اعتماد و روابط بهتر بیماران با تیم درمانی، بهبود بیماران را تسریع میبخشد. ضمن این که بر بهبود کیفیت خدمات بهداشتی-درمانی تاثیرگذار میباشد. از این رو در این مطالعه میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بهداشتی-درمانی یک بیمارستان خصوصی در شهر گرگان مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود که با استفاده از پرسشنامه انجام شد. برای انجام این تحقیق از بین بیماران مراجعه کننده به بیمارستان غیر دولتی فلسفی گرگان تعداد 173 بیمار به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند سپس سطح رضایت بیماران بستری با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته که دارای پنج مولفه بوده و روایی و پایایی آن توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی گلستان مورد تایید قرار گرفت ارزیابی شد و اطلاعات با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: در مجموع اکثر بیماران رضایت متوسط به بالا ابراز داشتند. رضایتمندی در بخش درمانی نسبت به بخش غیر درمانی بیشتر بود. بیشترین رضایتمندی از "برخورد پزشکان" (62/80 % پاسخ عالی) بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج توصیه میشود جهت بهبود رضایتمندی بخش پذیرش تمهیدات لازم در نظر گرفته شود. همچنین وجود نارضایتی اندک علی رغم میزان رضایت خوب بیماران از خدمات بهداشتی-درمانی بیمارستان، توجه و بازنگری مدیران برای رفع ضعف ها و جذب اعتماد و وفاداری بیشتر بیماران را میطلبد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پزشکی اجتماعی