Research code: 0000000000
Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1401.024
Clinical trials code: 00000000000
دانشگاه سمنان ، s.mosatabatabaee@semnan.ac.ir
چکیده: (222 مشاهده)
زمینه و هدف : این پژوهش به منظور بررسی نقش میانجی حافظه کاری در رابطه بین حل مسئله و همدلی انجام شد.
روش:روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه این پژوهش، کلیه دانشجویان در حال تحصیل در شهر زاهدان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بودند که از بین آن ها، 500 نفر طبق نظر بارتلت و همکاران و با روش نمونهگیری خوشهای، انتخاب شدند. به منظور جمعآوری داده ها از پرسشنامه حل مسئله (PSI) هپنر و پترسن 1982 ، پرسشنامه همدلی جولیف و فارینگتون 2006 و پرسشنامه حافظه فعال(WMQ) والات و آزووی 2012 ، استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها روشهای آمار توصیفی و استنباطی ازجمله همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای spss-26 و Amos-24 به کار رفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد مسیر مستقیم حل مساله به حافظه کاری (411/0) مثبت و معنادار است و مسیر مستقیم حافظه کاری به همدلی عاطفی شناختی (011/0) معنادار نیست. مسیر مستقیم حل مساله به همدلی عاطفی شناختی (372/0-) منفی و معنادار است. اثر غیر مستقیم حل مسئله بر همدلی با واسطه گری حافظه کاری معنی دار نیست.
بحث و نتیجه گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان میدهد اینکه آیا از طریق این متغیر واسطه ای میشود همدلی را تحت تاثیر قرار داد نیازمند بررسیهای بیشتر است و لازم است به نقش دیگر کارکردهای شناختی موثر در همدلی توجه کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی