جلد 30، شماره 6 - ( 6-1402 )                   جلد 30 شماره 6 صفحات 149-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0000000000
Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1401.024
Clinical trials code: 00000000000

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Tabatabaee S M. The Mediating Role of Working Memory in the Relationship between Problem Solving and Empathy. RJMS 2023; 30 (6) :139-149
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7880-fa.html
عباسی مریم، طباطبایی سیدموسی. نقش میانجی حافظه کاری در رابطه بین حل مسئله و همدلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6) :139-149

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7880-fa.html


دانشگاه سمنان ، s.mosatabatabaee@semnan.ac.ir
چکیده:   (475 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش به منظور بررسی نقش میانجی حافظه کاری در رابطه بین حل مسئله و همدلی انجام شد.
روش کار: روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه این پژوهش،  کلیه دانشجویان در حال تحصیل در شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از بین آن ها، 500 نفر طبق نظر بارتلت و همکاران و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده ها از پرسش نامه حل مسئله (PSI-Problem-Solving Inventory ) هپنر و پترسن 1982 ، پرسش نامه همدلی جولیف و فارینگتون 2006 و پرسش نامه حافظه فعال (WMQ-Working Memory Questionnaire ) والات و آزووی 2012 ، استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها روش‌های آمار توصیفی و استنباطی ازجمله همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-26  و Amos-24 به کار رفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مسیر مستقیم حل مسئله به حافظه کاری (411/0) مثبت و معنادار است و مسیر مستقیم حافظه کاری به همدلی عاطفی شناختی  (011/0) معنادار نیست. مسیر مستقیم حل مسئله به همدلی عاطفی شناختی  (372/0-) منفی و معنادار است.  اثر غیر مستقیم حل مسئله بر همدلی با واسطه گری حافظه کاری معنی دار نیست.
نتیجه‌گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش نشان می‌دهد اینکه آیا از طریق این متغیر واسطه ای می‌شود همدلی را تحت تاثیر قرار داد، نیازمند بررسی‌های بیشتر است و لازم است به نقش دیگر کارکردهای شناختی موثر در همدلی توجه کرد.
متن کامل [PDF 700 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb