Research code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.266
Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.266
Clinical trials code: 000
Khanegir M, Baratali M, Saadatmand Z. Designing an Addiction Awareness Training Course Based on Neurological and Brain Consequences for Teenagers and Young People in Kerman. RJMS 2023; 30 (7) :1-11
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7866-fa.html
خانه گیر منصور، براتعلی مریم، سعادتمند زهره. طراحی دوره آموزشی بصیرت افزایی اعتیاد مبتنی بر پیامدهای عصب شناسی و مغزی برای نوجوانان و جوانان شهر کرمان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-11
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7866-fa.html
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، baratali_540_1359@yahoo.com
چکیده: (765 مشاهده)
زمینه و هدف: طراحی آموزشی به عنوان یکی از شاخههای رشته آموزشی، در زمینههای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد و طراحان آموزشی در حیطههای متنوعی به فعالیت میپردازند. موضوع پژوهش حاضر طراحی دوره آموزشی بصیرت افزایی اعتیاد مبتنی بر پیامدهای عصب شناسی و مغزی برای نوجوانان و جوانان شهر کرمان بود.
روش کار: جامعه آماری در بخش اعتباریابی درونی شامل 20 نفر از متخصصان تکنولوژی آموزشی و پیشگیری از اعتیاد بود و در بخش اعتباریابی بیرونی 40 نفر از دانش آموزان پایه هشتم اول متوسطه که سال تحصیلی 400-1399 را به پایان رسانده بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. به منظور بررسی اعتبار درونی و بیرونی الگوی مفهومی و روندی از پرسش نامه و آزمون محقق ساخته استفاده شد که روایی آنها از طریق بررسی متخصصان و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 76/0 و 82/0 به دست آمد.
یافتهها: نتایج نشان داد آموزش ارائه شده بر اساس الگوی روندی توانسته است بر نمره کل آزمودنیها تاثیر معنیدار داشته باشد. در پاسخ به این سوال میانگین نمره دانش آموزان در گروههای کنترل و آزمایش در زمان پیش آزمون (گروه کنترل 85/39 و گروه آزمایش 25/37) تفاوت معنیداری ندارد، اما در زمان پس آزمون بین میانگینهای مذکور (گروه کنترل 6/40 و گروه آزمایش 19/70) تفاوت معنیداری به وجود آمده است. به عبارت دیگر بعد از ارائه برنامه آموزشی در گروه آزمایش و عدم ارائه آن در گروه کنترل، نتایج به دست آمده در پس آزمون نشان داد که گروه آزمایش تحت تاثیر مثبت الگوی روندی واقع شدند.
نتیجهگیری: تاکید اصلی در آموزشهای بصیرت افزایی اعتیاد مبتنی بر پیامدهای عصب شناسی و مغزی، فعالیت دانش آموزان و درگیری سازی حداکثری آنان با برنامههای آموزشی میباشد؛ به گونهای که هم محتوا و هم روشهای آموزشی و ارزشیابی مورد استفاده منجر به شکلگیری مهارتهای مورد نیاز به منظور کسب تواناییهای لازم در برابر خطرات مواد مخدر و اعتیاد، در دانش آموزان گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی