جلد 30، شماره 6 - ( 6-1402 )                   جلد 30 شماره 6 صفحات 264-257 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.074
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi Rajah A, Salehi M, Saffariyan Hamedani S. The Role of Professional Qualifications on the Quality of Work Life and Mental Growth of University Faculty Members. RJMS 2023; 30 (6) :257-264
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7816-fa.html
جوادی رجه عاطفه، صالحی محمد، صفاریان همدانی سعید. نقش صلاحیت‌های حرفه‌ای بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی روانی اعضای هیات علمی دانشگاهی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6) :257-264

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7816-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، drsalehi@iausari.ac.ir
چکیده:   (425 مشاهده)
زمینه و هدف: در خصوص نقش صلاحیت­های حرفه­ای بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی کارکنان اطلاعات اندکی وجود دارد، لذا هدف این مطالعه به بررسی نقش صلاحیت­های حرفه­ای بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی روانی اعضای هیات علمی دانشگاهی می­باشد.
روش کار: پژوهش­ حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه ٩ کشور که دارای مدرک تحصیلی دکتری و سابقه تدریس بالای 10 سال بودند به تعداد 20 نفر شناسایی و در بخش کیفی از نظرات آنان استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه ٩ کشور (سمنان، مازندران و گلستان) به تعداد 263  نفر بود که با توجه به فرمول کوکران تعداد 156 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسش­نامه محقق ساخته صلاحیت­های حرفه­ای، کیفیت زندگی کاری والتون (1973) و بالندگی قرونه و همکاران (1393) جهت جمع آوری داده­های مورد نیاز استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که تاثیر صلاحیت های حرفه ای بر کیفیت زندگی کاری و بالندگی روانی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه ٩ در سطح 99/0 معنی­دار شده است.
نتیجه­ گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی کاری و بالندگی روانی اعضای هیأت علمی به دامنه‌ وسیعی از فعالیت‎ها اشاره دارد که نقش صلاحیت­های حرفه­ای بر آن مرود تایید واقع شد.
 
متن کامل [PDF 568 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb