جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.075
Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.075
Clinical trials code: .


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zargani J, Ghaseminezhad Dehkordi A, Shabaninia M, Alam Z. Compare and Identifying Causal Indicators of Physical Literacy during the Outbreak of Corona Virus in Rich and Low-Income Cities of the Country. RJMS 2023; 30 (7) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7786-fa.html
زرگانی جواد، قاسمی نژاد دهکردی آتوسا، شعبانی نیا میثم، علم زهرا. مقایسه و تبیین مدل زمینه‌ای سواد بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا در شهرهای برخوردار و کم برخوردار کشور. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-12

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7786-fa.html


استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، jawadzargani4@gmail.com
چکیده:   (840 مشاهده)
زمینه و هدف: سواد بدنی یکی از عوامل موثر بر سلامت کودکان می‌باشد که می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گیرد. هدف این پژوهش شناسایی شاخص­های زمینه­ای سواد بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا و بررسی توسعه یافتگی سواد بدنی دانش آموزان در شهرهای برخوردار و کم برخوردار کشور بود.
روش کار: این پژوهش از نوع آمیخته کیفی- کمی بود. جامعه­ی آماری این پژوهش اساتید عضو هیات علمی در رشته­های مدیریت ورزشی، رشد و یادگیری حرکتی و روان شناسی بودند که نمونه­گیری به صورت هدفمند انجام شد و با 14 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی نیز جامعه­ی آماری دبیران ورزش بودند که معیار ورود به پژوهش داشتن مدرک کارشناسی ارشد و سابقه­ی کار حداقل پنج سال بود که در دو گروه مستقل (شهرهای برخوردار و شهرهای کم ­برخوردار) قرار گرفتند. لذا شهرهای تهران، مشهد، اصفهان به عنوان شهرهای برخوردار و شهرهای زاهدان، یاسوج و بیرجند به عنوان شهرهای کم برخوردار مورد بررسی قرار گرفتند. براساس فرمول کوکران در جامعه­ی برخوردار تعداد نمونه 305 نفر و در جامعه­ی کم­برخوردار 234 نفر پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج کدگذاری کیفی 27 کد باز، 8 کد محوری و 3 کد گزینشی بود. نتیجه­ی تحلیل سلسله مراتبی نشان داد مولفه­ی ظرفیت شناختی مهم­ترین عامل و مولفه­ی سن کم اهمیت­ترین عامل به منظور توسعه­ی سواد بدنی بود. همچنین آزمون تی مستقل نیز نشان داد که بین تمامی مولفه­ ها در شهرهای برخوردار و کم برخوردار به جز مولفه­ی عوامل ارثی تفاوت معنی دار بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به نظر می­رسد برای توسعه­ی سواد بدنی نیاز است که آگاهی­های شناختی و ظرفیت روانی، مورد توجه قرار بگیرد که این امر نیز مستلزم همکاری و هماهنگی سازمان­های مختلف است.
متن کامل [PDF 1109 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb