Research code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.075
Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.075
Clinical trials code: .
Zargani J, Ghaseminezhad Dehkordi A, Shabaninia M, Alam Z. Compare and Identifying Causal Indicators of Physical Literacy during the Outbreak of Corona Virus in Rich and Low-Income Cities of the Country. RJMS 2023; 30 (7) :1-12
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7786-fa.html
زرگانی جواد، قاسمی نژاد دهکردی آتوسا، شعبانی نیا میثم، علم زهرا. مقایسه و تبیین مدل زمینهای سواد بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا در شهرهای برخوردار و کم برخوردار کشور. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-12
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7786-fa.html
استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران ، jawadzargani4@gmail.com
چکیده: (840 مشاهده)
زمینه و هدف: سواد بدنی یکی از عوامل موثر بر سلامت کودکان میباشد که میتواند تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گیرد. هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای زمینهای سواد بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا و بررسی توسعه یافتگی سواد بدنی دانش آموزان در شهرهای برخوردار و کم برخوردار کشور بود.
روش کار: این پژوهش از نوع آمیخته کیفی- کمی بود. جامعهی آماری این پژوهش اساتید عضو هیات علمی در رشتههای مدیریت ورزشی، رشد و یادگیری حرکتی و روان شناسی بودند که نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد و با 14 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی نیز جامعهی آماری دبیران ورزش بودند که معیار ورود به پژوهش داشتن مدرک کارشناسی ارشد و سابقهی کار حداقل پنج سال بود که در دو گروه مستقل (شهرهای برخوردار و شهرهای کم برخوردار) قرار گرفتند. لذا شهرهای تهران، مشهد، اصفهان به عنوان شهرهای برخوردار و شهرهای زاهدان، یاسوج و بیرجند به عنوان شهرهای کم برخوردار مورد بررسی قرار گرفتند. براساس فرمول کوکران در جامعهی برخوردار تعداد نمونه 305 نفر و در جامعهی کمبرخوردار 234 نفر پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها: نتایج کدگذاری کیفی 27 کد باز، 8 کد محوری و 3 کد گزینشی بود. نتیجهی تحلیل سلسله مراتبی نشان داد مولفهی ظرفیت شناختی مهمترین عامل و مولفهی سن کم اهمیتترین عامل به منظور توسعهی سواد بدنی بود. همچنین آزمون تی مستقل نیز نشان داد که بین تمامی مولفه ها در شهرهای برخوردار و کم برخوردار به جز مولفهی عوامل ارثی تفاوت معنی دار بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به نظر میرسد برای توسعهی سواد بدنی نیاز است که آگاهیهای شناختی و ظرفیت روانی، مورد توجه قرار بگیرد که این امر نیز مستلزم همکاری و هماهنگی سازمانهای مختلف است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
اپیدمیولوژی