جلد 32، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 32 شماره 1 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 00124
Ethics code: IR.UI.REC.1401.070
Clinical trials code: 00121


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aghabeygi H, Soltan Hoseini M, Naderiyan Jahromi M. Analysis of psychological factors affecting the development of physical activity with a health approach in academic staff members of Iranian public universities. RJMS 2025; 32 (1) :1-9
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7734-fa.html
آقابیگی حافظ، سلطان حسینی محمد، نادریان جهرمی مسعود. تحلیل عوامل روانشناختی موثر بر توسعه فعالیت بدنی با رویکرد سلامتی در اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی ایران. مجله علوم پزشکی رازی. 1404; 32 (1) :1-9

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7734-fa.html


دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، m.soltanhoseini@spr.ui.ac.ir
چکیده:   (286 مشاهده)
زمینه و هدف: عوامل روان شناختی مختلفی در انگیزش مشارکت در ورزش تاثیرگذار می باشد. مسائل روان­شناختی نقش مهمی در ایجاد بستر فکری مناسب در محیط ورزشی دارد. هدف این پژوهش تحلیل عوامل روان­شناختی موثر بر توسعه فعالیت بدنی با رویکرد سلامتی در اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی ایران بود.
روش کار: روش تحقیق پیمایشی می­باشد که به صورت میدانی انجام گردید. تحقیق حاضر از جمله تحقیقات کاربردی  می­باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه­های دولتی کشور بودند که تعداد آنان بر اساس اطلاعات کسب شده حدود 27 هزار نفر بودند. بر اساس انتخاب تصافی و با توجه به جدول حجم نمونه مورگان تعداد 379 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. در نهایت پس از پخش و جمع­آوری پرسش نامه­های تحقیق، تعداد 360 پرسش نامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق حاضر شامل پرسش نامه محقق ساخته­ای بود که از روش روش دلفی طراحی گردیده بود. این پرسش نامه به بررسی عوامل روان­شناختی (سلامت روان، انگیزش، تعاملات اجتماعی، حمایت اجتماعی، خودکارمدی و عزت نفس) با 30 سوال و شرکت در فعالیت­های ورزشی با 5 سوال پرداخته بود. در تحقیق حاضر میزان پایایی این پرسش نامه 86/0 مشخص گردید. تمامی روند تجزیه و تحلیل داده­های کمی پژوهش در نرم افزارهای  SPSS و amos انجام گرفت.
یافته‌ها: مطابق با نتایج پژوهش مشخص گردید که خودکارآمدی، انگیزش، تعاملات اجتماعی، حمایت اجتماعی، خودکارآمدی و عزت نفس تأثیری معنادار بر توسعه حضور در فعالیت­های بدنی دارد.
نتیجه‌گیری: بنابراین توجه به خودکارآمدی، انگیزش، تعاملات اجتماعی، حمایت اجتماعی، خودکارآمدی و عزت نفس می­تواند منجر به توسعه فعالیت بدنی اعضای هیات علمی  دانشگاه­های دولتی ایران گردد.
متن کامل [PDF 1064 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بهداشت عمومی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb