جلد 29، شماره 10 - ( 10-1401 )                   جلد 29 شماره 10 صفحات 210-203 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Felegari A, Jadidi H, Taghvaiinia A, Morovati Z. Investigating the Mediating Role of Mental Health Gains and Losses in the Relationship between Expectations and Academic Motivation. RJMS 2022; 29 (10) :203-210
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7681-fa.html
فعله گری عابدین، جدیدی هوشنگ، تقوایی نیا علی، مروتی ذکراله. بررسی نقش میانجی سود و زیان سلامت روانی در رابطه میان انتظارات با انگیزش تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (10) :203-210

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7681-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، hjadidi86@gmail.com
چکیده:   (392 مشاهده)
زمینه و هدف: انتظار- ارزش می­تواند تاثیرات مثبت و منفی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان داشته باشد بنابراین  این پژوهش با هدف بررسی رابطه انتظارات با انگیزش تحصیلی به واسطه سود و زیان­های روانی صورت پذیرفته است.
روش کار: این پژوهش بر اساس معیار هدف در گروه پژوهش‌های کاربردی، بر اساس معیار زمان گردآوری داده‌ها در گروه پژوهش‌های معادلات ساختاری، بر اساس معیار ماهیت داده‌ها و مبنای پژوهش یک پژوهش کمی می‌باشد. اصلی‌ترین ابزار گردآوری اطلاعات‌ در این پژوهش پرسشنامه‌ استاندارد (سود و زیان روانی، انتظارات، انگیزش تحصیلی) می‌باشد، پایایی ابزار پژوهش نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ برای متغیر سود و زیان روانی، انتظارات، انگیزش تحصیلی به ترتیب برابر با 75/0، 71/0 و 77/0 به تأیید رسیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهرستان قروه سال تحصیلی 1399-1400 بود. حجم نمونه در این پژوهش برابر با 384 نفر و شیوه نمونه‌گیریدر این پژوهش نمونه‌گیری خوشه­ای چند مرحله­ای بود.
یافته ­ها: با توجه به یافته‌های این پژوهش انتظارات به صورت مثبت بر انگیزش تحصیلی اثر مثبت دارد. انتظارات به صورت مثبت بر بر سود و زیان­های روانی اثر دارد. سود و زیان­های روانی در رابطه بین انتظارات و انگیزش تحصیلی نقش واسطه­ای دارد.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می­­توان بیان داشت که با ایجاد انتظارات در دانش آموزان می­توان به افزایش انگیزش تحصیلی کمک کرد. همچنین با توجه به رابطه بین انتظارات با زیان‌های روانی می­توان استنباط کرد که با افزایش انتظارات می­توان زیان­های روانی در دانش­آموزان را افزایش داد.
 
متن کامل [PDF 625 kb]   (134 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb