Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.A.REC.1401.012
Clinical trials code: 01
Afrazizadeh S F, Baghooli H, Javid H, Sohrabi Shegefti N. Presenting a Prediction Model of Interpersonal Anger Based on Traits and Personality Disorders in Teenagers. RJMS 2023; 30 (1) :324-334
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7638-fa.html
افرازی زاده سید فیض اله، بقولی حسین، جاویدی حجت اله، سهرابی شکفتی نادره. ارائه مدل پیش بینی خشم میان فردی بر پایه صفات و اختلالات شخصیت در نوجوانان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (1) :324-334
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7638-fa.html
استایار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، bhossein@gmail.com
چکیده: (199 مشاهده)
زمینه و هدف: یکـی از مشـکلات عمده شـناخته شـده در دوران نوجـوانی بروز هیجانات شدید است. لذا هدف این مطالعه بررسی رابطه تجربه خشم میان فردی بر اساس صفات و اختلالات شخصیت در نوجوانان بود.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان 16 تا 29 ساله شهر یاسوج بود که در این پژوهش 380 نوجوان به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. به این صورت که شهر یاسوج را به 5 منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم کردیم و از این مناطق مکانهایی را به صورت تصادفی انتخاب و نوجوانان آن منطقه را مورد بررسی قرار دادیم ابزار پژوهش عبارتند از پرسشنامه ویژگیهای شخصیت نئو کاستا و مک کری (1992)، پرسشنامه خشم چند بعدی سیگل (1986) و پرسشنامه بالینی چند محوری میلون مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج همبستگی پیرسون بین تجربه خشم با صفات شخصیتی نشان داد خشم با ویژگیهای روان رنجورخویی رابطه مثبت و با ویژگیهای شخصیتی برون گرایی، تجربه جویی، توافقجویی و وظیفه شناسی رابطه منفی معنادار دارد. همچنین یافتهها نشان داد اختلالات شخصیتی اجتنابی، افسرده، ضداجتماعی، نمایشی، وابسته، خودشیفته، دیگرآزار، وسواسی، مرزی، مضطرب، افسرده خویی، وابسته به الکل و اختلال شخصیت منفیگرا به صورت مثبت معناداری با برونریزی خشم رابطه دارند.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که بین خشم میان فردی و صفات و اختلالات شخصیت در نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد و توجه به شخصیت و صفات امری مهم در روانشناسی نوجوانان شناخته میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی