Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، Ganjouei@yahoo.com
چکیده: (391 مشاهده)
مقدمه و هدف: رضایتمندی کارکنان نقش اساسی و مهمی در پیشبرد اهداف سازمانی دارد. لذا هدف این مطالعه به بررسی نقش رضایتمندی بر عملکرد کارکنان فدراسیونهای ورزشی بود.
روش کار: روش این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی زمینه یابی است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش کارکنان (به استثنای رئیس و نایب رئیس) فدراسیونهای ورزشی انفرادی و فدراسیونهایی که جنبه تاریخی دارند است که تعداد آنان 260 نفر میباشد. تعداد نمونه طبق جدول مورگان 152 نفر، و روش نمونه گیری به صورت خوشهای از میان کارکنان است. در این پژوهش رضایت شغلی در پنج بعد رضایت از شغل (ماهیت کار)، سرپرست، همکاران، ارتقا و پیشرفت (ترفیعات) و رضایت از حقوق و مزایا (پرداخت) در قالب پرسشنامه 25 سؤالی سنجیده گردید. جهت انالیز و ترسیم دادهها از لیزرل استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که میان رضایتمندی شغلی و مولفههای آن با بهبود عملکرد و مولفههای آن ارتباط معناداری میباشد.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد که شناخت عوامل موثر بر رضاتمندی میتواند در افزایش بهرهوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و برنامهریزی موفق در ایجاد محیط کار پرشور و مفید، عدم خروج از خدمت و ترک سازمان و مسائل مرتبط با عدم انگیزش (که ضررهای هنگفتی را به سازمان تحمیل میکند)، دلبستگی کارکنان به کار و بالا بردن روحیه آنها کمک کننده باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی