Research code: ندارد
Ethics code: IR.IAU.K.REC.1401.083
Clinical trials code: ندارد
: دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، Mehdikohandel@yahoo.com
چکیده: (882 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارض پویا یکی از عوامل است که از دیرباز مورد توجه محققین بوده بنابراین هدف از تحقیق حاضر، بررسی وضعیت نقش تعارض در معلمان بود.
روش کار: روش تحقیق توصیفی – پیمایشی بود. جامعه آماری متشکل از معلمان تربیت بدنی استان البرز بودند (150N=) که با توجه به حجم افراد جامعه و روش نمونهگیری کل شمار تمام افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای تحقیق ابتدا با متخصصین امر مصاحبه به عمل آمده سپس بر اساس نتایج مصاحبه از پرسشنامه محقق ساخته دارای 12 مولفه و 40 گویه استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تایید بود.
یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق در بین عوامل موثر بر تعارض پویای معلمان تربیت بدنی ارائه گزینههایی برای سود متقابل بیشترین بار عاملی (77/0) را داشت. دیگر نتایج تحقیق به ترتیب؛ تمرکز بر آینده با یادگیری از گذشتهها 75/0، همکاری مثبت 66/0، شفاف سازی 66/0، فضا و موقعیت 56/0، طبیعی بودن 54/0، کارهای شدنی 52/0، ملاحظه کاری 51/0، توجه به نیازها 50/0 و توافق سود متقابل 47/0 بودند. از عواملی که می تواند در این خصوص کمک کند عبارتند از: جهت دهی فرهنگ پویایی تعارض ها در محیط آموزش و پرورش، حفظ ارتباطات اثربخش، اعتماد بین افراد و نهایت استفاده از منابع مختلف است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود مسئولین به فاکتورهای مرتبط با تعارض پویا توجه کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی