جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ندارد
Ethics code: IR.IAU.K.REC.1401.083
Clinical trials code: ندارد


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshashaie P, Kohandel M, Hallajy M. Investigating the Role of Dynamic Conflict in Teachers. RJMS 2023; 30 (7) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7565-fa.html
مشعشعی پریسا، کهندل مهدی، حلاجی محسن. بررسی وضعیت نقش تعارض پویا در معلمان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7565-fa.html


: دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، Mehdikohandel@yahoo.com
چکیده:   (882 مشاهده)
زمینه و هدف: تعارض پویا یکی از عوامل است که از دیرباز مورد توجه محققین بوده بنابراین هدف از تحقیق حاضر، بررسی وضعیت نقش تعارض در معلمان بود.
روش کار: روش تحقیق توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری متشکل از معلمان تربیت بدنی استان البرز بودند (150N=) که با توجه به حجم افراد جامعه و روش نمونه‌گیری کل شمار تمام افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­های تحقیق ابتدا با متخصصین امر مصاحبه به عمل آمده سپس بر اساس نتایج مصاحبه از پرسشنامه‌ محقق ساخته دارای 12 مولفه و 40 گویه استفاده شد که روایی و پایایی آن مورد تایید بود.
یافته‌ها: بر اساس نتایج تحقیق در بین عوامل موثر بر تعارض پویای معلمان تربیت بدنی ارائه گزینه­هایی برای سود متقابل بیشترین بار عاملی (77/0) را داشت. دیگر نتایج تحقیق به ترتیب؛ تمرکز بر آینده با یادگیری از گذشته­ها 75/0، همکاری مثبت 66/0، شفاف سازی 66/0، فضا و موقعیت 56/0، طبیعی بودن 54/0، کارهای شدنی 52/0، ملاحظه کاری 51/0، توجه به نیازها 50/0 و توافق سود متقابل 47/0 بودند.  از عواملی که می تواند در این خصوص کمک کند عبارتند از: جهت دهی فرهنگ پویایی تعارض ها در محیط آموزش و پرورش، حفظ ارتباطات اثربخش، اعتماد بین افراد و نهایت استفاده از منابع مختلف است.
نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می­شود مسئولین به فاکتورهای مرتبط با تعارض پویا توجه کنند.
 
متن کامل [PDF 599 kb]   (155 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb