جلد 30، شماره 6 - ( 6-1402 )                   جلد 30 شماره 6 صفحات 302-294 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.048
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rouhani Fard H, Taghvaei Yazdi M, Niaz Azari K. The Effect of Competence on the Scientific Authority of Medical Assistants in Medical Universities. RJMS 2023; 30 (6) :294-302
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7563-fa.html
روحانی فرد حسن، تقوایی یزدی مریم، نیاز آذری کیومرث. تأثیر شایستگی بر مرجعیت علمی دستیاران پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (6) :294-302

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7563-fa.html


دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، m_taghvaeeyazdi@yahoo.com
چکیده:   (203 مشاهده)
زمینه و هدف: آینده دانشگاه‌ها و مؤسسات و آموزش عالی کشور و رشد و توسعه آن‌ها در گرو داشتن مدیران لایق و اثر بخش است هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شایستگی با رویکرد دانشگاه تراز انقلاب اسلامی بر مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
روش کار: پژوهش کاربردی حاضر در سال 1400 با رویکرد کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک به تعداد 15 نفر با استفاده از نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی، مدیران و معاونین دانشکده‌ها، مدیران گروه‌ها و اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تعداد 320 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها ازپرسشنامه محقق ساخته شایستگی با رویکرد دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و پرسشنامه مرجعیت علمی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از معادلات ساختاری با استفاده استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بعد "خلاق بودن" با میانگین رتبه ای 53/6 بالاترین رتبه را داراست. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که بالاترین مقدار ضریب مسیر به مولفه کار گروهی از مجموعه بعد سازمانی با مقدار 936/0 و میزان R2  برابر با 875/0 مربوط می شود. براساس ضرایب مسیر، بار عاملی 577/0  بین دو متغییر شایستگی و مرجعیت علمی برقرار است.
نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که شایستگی با رویکرد دانشگاه تراز انقلاب اسلامی بر مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأثیر معنادار دارد.
متن کامل [PDF 629 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb