Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.065
Clinical trials code: 01
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، f_zameni@yahoo.com
چکیده: (۳۹۵ مشاهده)
زمینه و هدف: بیماری کووید- 19 موجب شد تا بسیاری از فراگیران در سطح جهان در آموزش دچار مشکلاتی شوند و کیفیت زندگی آنها تحت تأثیر قرار گیرد. کیفیت زندگی دانشجویان نشانۀ بارزی از میزان رضایت آنها از زندگی دانشجویی است، بنابراین این مطالعه با هدف مروری بر کیفیت زندگی دانشگاهی در دوران پاندمی کووید-19 انجام شد.
روش کار: این مقاله یک مطالعه مروری است که در سال 1400 با جستجوی در بانکهای اطلاعاتی SID، PubMed، Google Scholar، Magiran، Springer، Wiley، Web of Science(ISI)، Scopus، Science direct، ProQuest و با استفاده از کلمات کلیدی "کیفیت زندگی، زندگی دانشگاهی، پاندمی، مدیریت آموزشی، نظام سلامت" و معادل معادل انگلیسی آنها انجام شد. در نتیجه جستجو 65 مقاله در بازه زمانی 2007 تا 2022 یافت شد و در مرحله غربالگری 65 مقاله انتخاب گردید و در انتها 14 مقاله مورد تجزیه و تحلیل محتوایی قرار گرفت.
یافتهها: این مطالعه مروری نشان داد، که کیفیت زندگی دانشگاهی در بستر اکوسیستم دانشگاهی به وجود میآید و کیفیت زندگی دانشگاهی با عوامل متعددی در ارتباط است که مهمترین بخش آن رضایت از امکانات دانشگاه، بعد آموزشی و اجتماعی، تسهیلات پژوهشی و عمومی و فرصتهای کارآفرینی است.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر و پیامدهای پاندمی بیماری کووید-19 بر دانشجویان توصیه میشود که در سیاستگذاریهای آموزش عالی، اهتمام ویژهای نسبت به عوامل کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان شود تا در راستای افزایش کیفیت زندگی، اهداف آموزش عالی نیز بدست آید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی