جلد ۲۹، شماره ۹ - ( ۹-۱۴۰۱ )                   جلد ۲۹ شماره ۹ صفحات ۳۷۱-۳۶۳ | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.065
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babazadeh F, Zamani F, Khatir Pasha K. A Review Study of the Quality of Academic Life During the Pandemic of Covid-19. RJMS 2022; 29 (9) :363-371
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7561-fa.html
بابازاده فاطمه، ضامنی فرشیده، خطیر پاشا کیومرث. مطالعه مروری کیفیت زندگی دانشگاهی در دوران پاندمی کووید-۱۹. مجله علوم پزشکی رازی. ۱۴۰۱; ۲۹ (۹) :۳۶۳-۳۷۱

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-۱-۷۵۶۱-fa.html


دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، f_zameni@yahoo.com
چکیده:   (۳۹۵ مشاهده)
زمینه و هدف: بیماری کووید- 19 موجب شد تا بسیاری از فراگیران در سطح جهان در آموزش دچار مشکلاتی شوند و کیفیت زندگی آنها تحت تأثیر قرار گیرد. کیفیت زندگی دانشجویان نشانۀ بارزی از میزان رضایت آنها از زندگی دانشجویی است، بنابراین این مطالعه با هدف مروری بر کیفیت زندگی دانشگاهی در دوران پاندمی کووید-19 انجام شد.
روش کار: این مقاله یک مطالعه مروری است که در سال 1400 با جستجوی در بانک‌های اطلاعاتی SID، PubMed، Google Scholar، Magiran، Springer، Wiley، Web of Science(ISI)، Scopus، Science direct، ProQuest و با استفاده از کلمات کلیدی "کیفیت زندگی، زندگی دانشگاهی،  پاندمی، مدیریت آموزشی، نظام سلامت" و معادل معادل انگلیسی آن‌ها انجام شد. در نتیجه جستجو 65 مقاله در بازه زمانی 2007 تا 2022  یافت شد و در مرحله غربالگری 65 مقاله انتخاب گردید و در انتها 14 مقاله مورد تجزیه و تحلیل محتوایی قرار گرفت.
یافته­ها: این مطالعه مروری نشان داد، که کیفیت زندگی دانشگاهی در بستر اکوسیستم دانشگاهی به وجود می­آید و کیفیت زندگی دانشگاهی با عوامل متعددی در ارتباط است که مهمترین بخش آن رضایت از امکانات دانشگاه، بعد آموزشی و اجتماعی، تسهیلات پژوهشی و عمومی و فرصت­های کارآفرینی است.
نتیجه­گیری: با توجه به تأثیر و پیامدهای پاندمی بیماری کووید-19 بر دانشجویان توصیه می‌شود که در سیاست‌گذاری‌های آموزش عالی، اهتمام ویژه‌ای نسبت به عوامل کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان شود تا در راستای افزایش کیفیت زندگی، اهداف آموزش عالی نیز بدست آید.
متن کامل [PDF 1197 kb]   (۱۳۹ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb