جلد 29، شماره 10 - ( 10-1401 )                   جلد 29 شماره 10 صفحات 157-150 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi Vasoklaei A, Khatir Pasha K, Hashem Nejad Abersi F. Professional Ethics with the Approach of Higher Health Education. RJMS 2022; 29 (10) :150-157
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7560-fa.html
مهدوی واسوکلائی عسکری، خطیر پاشا کیومرث، هاشم نژاد آبرسی فاطمه. اخلاق حرفه‌ای با رویکرد آموزش عالی سلامت. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (10) :150-157

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7560-fa.html


استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران، ، Kiu.pasha@gmail.com
چکیده:   (330 مشاهده)
زمینه و هدف: اخلاق در آموزش عالی سلامت مفهومی چند بعدی است، به همین دلیل مورد توجه بسیاری از دانشگاه‌ها قرار گرفته است. آموزش و رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های بالینی پزشکی همواره کانون توجه است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف مروری اخلاق حرفه‌ای با رویکرد آموزش عالی سلامت پرداخته شده است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مرور سیستماتیکی است که کلیدواژه‌ها براساس MESH تعیین و سپس جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی؛SID ، Iran Medex، Pubmed،Google scholar ، Cochrane، Scopus، Web of Science، Uptodate،  Magiranانجام شد. نتایج جستجو و بررسی منجر به یافتن 98 مقاله که با همکاری نویسندگان مورد مطالعه و تحلیل موضوعی ابتدایی قرار گرفت در انتهای جستجو، تعداد 18 مقاله به دست آمد و در نهایت 14 مقاله که از معیارهای موضوعی و محتوایی و با هدف مطالعه مقاربت داشت وارد مطالعه مرور سیستماتیک شدند.
یافته­ ها: نشان می­دهد نقش اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، در اعتلای تربیت اخلاقی در دانشگاه‌هاست. شماری از اهداف اخلاق حرفه‌ای عبارت‌اند از: دستیابی به سعادت و کمال، کسب شایستگی‌ها و زمینه‌سازی برای هدایت متربیان، خطاهای پزشکی و مسئولیت پزشک (رازداری، حقیقت گویی، محرمانگی و ...)، اخلاق درآموزش،پژوهش، ملاحظات اخلاقی توسعه آموزش اخلاق پزشکی مبتنی بر ارزش­های ایرانی اسلامی و برگزاری کارگاه با موضوعات مرتبط با اخلاق پزشکی حرفه‌ای برای اعضای هیئت علمی دانشگاه.
نتیجه­ گیری: اخلاق حرفه‌ای از ضروریات اساسی در نظام آموزش سلامت است و جهت دستیابی به اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش سلامت باید رویکردهای ذکر شده در نظام آموزش عالی سلامت اجرا گردد.

 
متن کامل [PDF 647 kb]   (130 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb