Research code: 01
Ethics code: 01
Clinical trials code: 01
استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران، ، Kiu.pasha@gmail.com
چکیده: (752 مشاهده)
زمینه و هدف: اخلاق در آموزش عالی سلامت مفهومی چند بعدی است، به همین دلیل مورد توجه بسیاری از دانشگاهها قرار گرفته است. آموزش و رعایت اصول اخلاق حرفهای در رشتههای بالینی پزشکی همواره کانون توجه است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف مروری اخلاق حرفهای با رویکرد آموزش عالی سلامت پرداخته شده است.
روش کار: مطالعه حاضر یک مرور سیستماتیکی است که کلیدواژهها براساس MESH تعیین و سپس جستجو در پایگاههای اطلاعاتی؛SID ، Iran Medex، Pubmed،Google scholar ، Cochrane، Scopus، Web of Science، Uptodate، Magiranانجام شد. نتایج جستجو و بررسی منجر به یافتن 98 مقاله که با همکاری نویسندگان مورد مطالعه و تحلیل موضوعی ابتدایی قرار گرفت در انتهای جستجو، تعداد 18 مقاله به دست آمد و در نهایت 14 مقاله که از معیارهای موضوعی و محتوایی و با هدف مطالعه مقاربت داشت وارد مطالعه مرور سیستماتیک شدند.
یافته ها: نشان میدهد نقش اعضای هیئت علمی دانشگاهها، در اعتلای تربیت اخلاقی در دانشگاههاست. شماری از اهداف اخلاق حرفهای عبارتاند از: دستیابی به سعادت و کمال، کسب شایستگیها و زمینهسازی برای هدایت متربیان، خطاهای پزشکی و مسئولیت پزشک (رازداری، حقیقت گویی، محرمانگی و ...)، اخلاق درآموزش،پژوهش، ملاحظات اخلاقی توسعه آموزش اخلاق پزشکی مبتنی بر ارزشهای ایرانی اسلامی و برگزاری کارگاه با موضوعات مرتبط با اخلاق پزشکی حرفهای برای اعضای هیئت علمی دانشگاه.
نتیجه گیری: اخلاق حرفهای از ضروریات اساسی در نظام آموزش سلامت است و جهت دستیابی به اخلاق حرفهای در نظام آموزش سلامت باید رویکردهای ذکر شده در نظام آموزش عالی سلامت اجرا گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی