Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1401.205
Clinical trials code: 01
Jafari E, Taghvaee Yazdi M, Saffarian Hamedani S. Identifying the Effective Factors on Providing a Digital University during the Corona Pandemic and Post-Corona in Medical Sciences Universities. RJMS 2023; 30 (2) :240-248
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7491-fa.html
جعفری احسان، تقوایی مریم، صفاریان همدانی سعید. شناسایی عوامل مؤثر بر ارایه دانشگاه دیجیتال در دوران پاندمی کرونا و پساکرونا در دانشگاههای علوم پزشکی. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (2) :240-248
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7491-fa.html
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، Maryamtaghvaee2017@gmail.com
چکیده: (335 مشاهده)
زمینه و هدف: اﻣﺮوزه ﺷﻴﻮع وﻳﺮوس ﻛﺮوﻧﺎ، ﺗﻐﻴﻴﺮات چشمگیری در ﻣﺎﻫﻴﺖ و ﻛﺎرﻛﺮد آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ و به وﻳﮋه داﻧﺸـﮕﺎههـﺎ اﻳﺠـﺎد ﻛـﺮده اﺳﺖ ﻛﻪ داﻧﺸﮕﺎه دﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ، رﻫﻴﺎﻓﺖ ﻣﺴﻴﺮ ﺗﻜﺎﻣﻠﻲ داﻧﺸﮕﺎه و ﻣﺮاﻛﺰ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﻲ در ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﺎ ﺑﺤﺮان ﻛﺮوﻧﺎ و ﭘﺲ از آن ﺑـﻪ ﺷـﻤﺎر ﻣﻲرود. لذا هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر ارایه دانشگاه دیجیتال در دوران پاندمی کرونا و پساکرونا در دانشگاههای علوم پزشکی بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک که دارای مدرک تحصیلی دکتری، سابقه تدریس بالای 10 سال و مرتبه علمی دانشیار و بالاتر بودند به تعداد 25 نفر و در بخش کمی، مدیران و معاونین (کارشناسان ارشد) دانشکدهها، مدیران گروهها و اساتید هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به تعداد 1851 که در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع تعداد 14 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در بخش کمی بر اساس فرمول کوکران، تعداد 320 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازپرسشنامه محقق ساخته دانشگاه دیجیتال استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مهمترین ابعاد پرسشنامه دانشگاه دیجیتال بر اساس بارهای عاملی و ضرایب مسیر عبارتند از بعد فرهنگ دانشگاه، زیرساخت های آموزشی، سیاست دانشگاه، منابع انسانی، محتوای آموزشی، برنامه درسی و شیوه های یاددهی-یادگیری.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها در این مطالعه نشان داده است که ایجاد دانشگاه دیجیتالی و یادگیری دیجیتالی جایگزینی غیرقابل اجتناب طی شیوع بیماری کرونا است و توجه به عوامل مؤثر بر آن اهمیت دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی