Research code: IR.BUMS.R.EC.1400.385
Ethics code: IR.BUMS.R.EC.1400.385
Clinical trials code: IR.MIAU.REC. 1399.105
Kazeminava H, Seifi S, Rouhani Otaghsara M, Sagheb Tabrizi M, Sadat Hamidian M. The Effect of Life Skills Training on Nonclinical Depression and Acute Stress Syndrome in People Recovering from Covid-19 Disease. RJMS 2023; 30 (7) :1-10
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7382-fa.html
کاظمی نوا هدیه، سیفی سمانه، روحانی اطاقسرا مهسا، ثاقب تبریزی مریم، سادات حمیدیان مژده. تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر افسردگی غیربالینی و نشانگان استرس حاد افراد بهبود یافته از بیماری کووید-19. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7382-fa.html
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران ، mojdeh.hamidian@gmail.com
چکیده: (833 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم ارزیابی همه جانبه تاثیر این بیماری بر وضعیت سلامت روان در بین بیماران بهبود یافته، هدف از مطالعه حاضر تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر افسردگی غیربالینی و نشانگان استرس حاد افراد بهبود یافته از بیماری کووید-19 بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را 136 نفر از بیماران بهبود یافته مبتلا به بیماری کووید-19 مرکز درمانی و آموزشی آیت الله روحانی بابل تشکیل میدادند که با روش نمونهگیری در دسترس 30 بیمار که معیار ورود به طرح را داشتند انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای افسردگی بک (2000) و نشانگان استرس حاد استانفورد (1998) بود. گروه آزمایش تحت 8 جلسه دوساعته آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. دادهها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی در بین افراد بهبودیافته از بیماری کووید-19 به ترتیب برای میزان نشانگان استرس حاد (001/0=P، 127.68=F) و افسردگی غیربالینی (001/0=P، 28.07=F) از تاثیرمعناداری برخوردار بود.
نتیجه گیری: آموزش مهارتهای زندگی بر میزان نشانگان استرس حاد و افسردگی غیربالینی در بین افراد بهبودیافته از بیماری کووید-19 تاثیر معناداری دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی