جلد 30، شماره 7 - ( 7-1402 )                   جلد 30 شماره 7 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.BUMS.R.EC.1400.385
Ethics code: IR.BUMS.R.EC.1400.385
Clinical trials code: IR.MIAU.REC. 1399.105


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazeminava H, Seifi S, Rouhani Otaghsara M, Sagheb Tabrizi M, Sadat Hamidian M. The Effect of Life Skills Training on Nonclinical Depression and Acute Stress Syndrome in People Recovering from Covid-19 Disease. RJMS 2023; 30 (7) :1-10
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7382-fa.html
کاظمی نوا هدیه، سیفی سمانه، روحانی اطاقسرا مهسا، ثاقب تبریزی مریم، سادات حمیدیان مژده. تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر افسردگی غیربالینی و نشانگان استرس حاد افراد بهبود یافته از بیماری کووید-19. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (7) :1-10

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7382-fa.html


کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران ، mojdeh.hamidian@gmail.com
چکیده:   (833 مشاهده)

زمینه و هدف: با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم ارزیابی همه جانبه تاثیر این بیماری بر وضعیت سلامت روان در بین بیماران بهبود یافته، هدف از مطالعه حاضر تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر افسردگی غیربالینی و نشانگان استرس حاد افراد بهبود یافته از بیماری کووید-19 بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را 136 نفر از بیماران بهبود یافته مبتلا به بیماری کووید-19 مرکز درمانی و آموزشی آیت الله روحانی بابل تشکیل می­دادند که با روش نمونه­گیری در دسترس 30 بیمار که معیار ورود به طرح را داشتند انتخاب شده و به­طور تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه‌های افسردگی بک (2000) و نشانگان استرس حاد استانفورد (1998) بود. گروه آزمایش تحت 8 جلسه دو­ساعته آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند. داده­ها از طریق آزمون آماری کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی در بین افراد بهبودیافته از بیماری کووید-19 به ترتیب برای میزان نشانگان استرس حاد (001/0=P، 127.68=F) و افسردگی غیربالینی (001/0=P، 28.07=F) از تاثیرمعناداری برخوردار بود.
نتیجه­ گیری: آموزش مهارت‌های زندگی بر میزان نشانگان استرس حاد و افسردگی غیربالینی در بین افراد بهبودیافته از بیماری کووید-19 تاثیر معناداری دارد.
متن کامل [PDF 631 kb]   (175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb