جلد 28، شماره 12 - ( 12-1400 )                   جلد 28 شماره 12 صفحات 345-337 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1400.126
Clinical trials code: 01

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi F, Kakabaraee K. Investigating the Relationship between Coping Styles with Stress and Academic Life Satisfaction. RJMS 2022; 28 (12) :337-345
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7282-fa.html
ابراهیمی فرشید، کاکابرایی کیوان. بررسی رابطه بین سبک‌های مقابله با تنیدگی و رضایت از زندگی تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (12) :337-345

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7282-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران ، Kakabaraee@gmail.com
چکیده:   (1081 مشاهده)
زمینه و هدف: ضرورت آموزش برنامه­ های مدیریت تنیدگی تحصیلی با تأکید بر نقش آموزش انواع سبک‌های مقابله، برای روانشناسان، مشاوران و متخصصان سلامت روانی مورد توجه قرار دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک‌های مقابله با رضایت از زندگی تحصیلی در بین دانش آموزان انجام گردید.
روش کار: روش تحقیق توصیفی- همبستگی می‌باشد که جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در سال آخر دبیرستان و متقاضی ورود به دانشگاه که در سال تحصیلی 98-99 در شهر کرمانشاه بود که تعداد 240 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس شیوه نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. از آزمودنی‌ها خواسته شد که به نسخه کوتاه فهرست مقابله با موقعیت‌های تنیدگی‌زا (کوهن و همکاران، 2006) و مقیاس رضایت از زندگی تحصیلی (هبنر، 1994) پاسخ دهند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه بین سبک مقابله مسئله‌مدار با رضامندی از زندگی تحصیلی مثبت و معنادار (05/0 >p) و رابطه بین سبک مقابله هیجان‌مدار و واکنش‌ها با رضایمندی از زندگی تحصیلی منفی و معنادار بود (05/0 >p).
نتیجه‌گیری: با توجه به وجود رابطه بین سبک­های مقابله با رضایت از زندگی تحصیلی در بین دانش آموزان، لازم است تا مسؤلان جهت دستیابی به اهداف آرمانی آموزش، این متغیرهای روانشناسی را مد نظر قرار دهند.

 
متن کامل [PDF 484 kb]   (329 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb