Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1400.093
Clinical trials code: 01
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران ، Kiu.pasha@gmail.com
چکیده: (887 مشاهده)
زمینه و هدف: شایستگیهای شهروندی یکی از ضروریات مهم در جامعه پیچیده امروزی است؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر تأثیر قابلیتهای حرفهای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان بود.
روش کار: در این مطالعه آمیخته (کیفی- کمی)، جامعه آماری در بخش کیفی شامل (اساتید هیات علمی و مدعو و مدیران گروه دانشگاه مازندران) بود و حجم نمونه در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع، تعداد 20 نفر تعیین شد. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی، استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان اداری دانشگاه مازندران بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 305 نفر که به روش نمونهگیری در دسترس تعیین شد. جهت جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که قابلیتهای حرفهای استادان بر خودکارآمدی و شایستگی دانشجویان تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایح نشان داد که عناصر و مولفهها و زیر مولفههای قابلیتهای حرفهای استادان در خودکارآمدی 72 دصد و در شایستگی شهروندی 74 درصد در دانشگاه مازندران مؤثر هستند.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان اذعان داشت که دانشجویان باید از تواناییها و مهارتهای لازم از قبیل شایستگی و خودکارآمدی در جامعه امروزی برخوردار باشند که در راستای بهبود تواناییهای آنها، قابلیتهای حرفهای استادان نقش بسزایی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی