Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.ZAH.REC.1400.021
Clinical trials code: 01
Rahat Dehmardeh M, Mehdinejad V, Karbalaei harfteh F S. The Role of Education through Physical Activity on Improving Social Relationships and Emotional Regulation. RJMS 2022; 29 (6) :134-143
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7143-fa.html
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، valmeh@ped.usb.ac.ir
چکیده: (۱۴۰۰ مشاهده)
زمینه و هدف: تنظیم هیجان و روابط اجتماعی از عوامل مهم مرتبط با فعالیتهای مشارکتی برای دانش آموزان میباشند؛ لذا هدف مطالعه، نقش آموزش علم و دانش از طریق فعالیت بدنی بر بهبود روابط اجتماعی و تنظیم هیجانی بود.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم و سوم ابتدایی شهر زاهدان در سال تحصیلی 1399-1398 بود که به دلیل نیمه تجربی بودن مطالعه، تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه روابط اجتماعی بارتون (1990) و تنظیم هیجانی گراس و جان (2003) استفاده شد. روش اجرای مداخله فعالیت بدنی به صورت 12 جلسه و هر جلسه به مدت یک ساعت برای گروههای تجربی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با کمک آزمون تی وابسته و تی مستقل انجام شد.
یافتهها: نتایج بررسی درون گروهی نشان داد که در گروه تجربی سطح روابط اجتماعی و ارزیابی مجدد افزایش معنیداری داشت (به ترتیب 002/0= P و 002/0= P)، ولی سطح سرکوبی کاهش نشان داد (001/0= P). از طرفی بررسی بین گروهی نشان داد که آموزش از طریق فعالیت بدنی منجر به بهبود روابط اجتماعی، ارزیابی مجدد و سرکوبی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل گردید (به ترتیب 002/0= P، 001/0= P، 003/0= P).
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان داد که در مدارس هوشمند، از مداخلات فعالیت بدنی برای یادگیرندگان بهره گرفته شود تا سطح عوامل روانشناختی بهبود یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی