جلد 29، شماره 4 - ( 4-1401 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 101-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 01
Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1399.039
Clinical trials code: 123657

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gheyasvandian M, Akbari M, Godarzi M, Moradi O. The effectiveness of model of acceptance and practice based on early maladaptive schemas with the mediating role of emotion regulation difficulties on improving the quality of life of mothers of exceptional children. RJMS 2022; 29 (4) :91-101
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7134-fa.html
غیاثوندیان مژگان، اکبری مریم، گودرزی محمود، مرادی امید. بررسی اثربخشی رویکرد پذیرش و عمل بر اساس طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه با نقش واسطه‌ای دشواری‌های تنظیم هیجان بر ارتقاء کیفیت زندگی مادران کودکان استثنایی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (4) :91-101

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7134-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران ، Akbari@iausdj.ac.ir
چکیده:   (906 مشاهده)
زمینه و هدف: به نظر می‌رسد درمان مبتنی بر پذیرش و عمل می‌تواند بر مادران کودکان استثنایی کمک کند، لذا هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی رویکرد پذیرش و عمل بر اساس طرح واره های ناسازگار اولیه با نقش واسطه‌ای دشواری‌های تنظیم هیجان بر ارتقاء کیفیت زندگی مادران کودکان استثنایی بود.
روش‌ کار: پژوهش به روش همبستگی- مدل یابی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودکان کم‌توان ذهنی و کم‌توان جسمی شهر کرمانشاه می‌باشد، 30 نغر نمونه به شیوه‌ی هدفمند انتخاب‌شده و به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. مداخلات درمان مبتنی بر پذیرش و عمل روی گروه آزمایش دریکی از مدارس کودکان استثنایی فرایند هفته‌ای دو بار در جلسات 90 دقیقه‌ای طی هشت جلسه برگزار شد. ایزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه کیفیت زندگی ویر و همکاران(1996)، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجانیگرتز و روئمر(2004)، مقیاس طرح‌واره‌های ناسازگار یانـگ (2005) و پرسشنامه پذیرش و عمل بوند و همکاران (2017) بود.
یافته‌ها:  نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن است که قطع ارتباط و طرد، خودگردانی مختل، جهت مندی، گوش بزنگی، محدودیت مختل بر دشواری تنظیم هیجان تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ قطع ارتباط و طرد و خودگردانی مختل، جهت مندی و گوش بزنگی بر عمل و پذیرش تأثیر مثبت و معناداری دارد. برنامه آموزش مبتنی بر مدل علی عمل و پذیرش بر کیفیت زندگی مادران دارای کودکان استثنائی مؤثر بوده است.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش می‌تواند در راسنای بهبود حالات خلقی و روانشناختی و ارتقاء کیفیت زندگی مادران کودکان استثنایی مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.
متن کامل [PDF 517 kb]   (235 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb