جلد 29، شماره 2 - ( 2-1401 )                   جلد 29 شماره 2 صفحات 76-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 99000443
Ethics code: 99000443
Clinical trials code: 99000443

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madadizadeh E, Aminaei M, Khorami pour K. The Effect of High-Intensity Interval Training on Cognitive and Memory Impairments in Obesity and Diabetes: A Systematic Review Study. RJMS 2022; 29 (2) :65-76
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7116-fa.html
مددی زاده الهام، امینایی محسن، خرمی پور کیوان. اثر تمرینات تناوبی با شدت زیاد بر اختلالات شناختی و حافظه ناشی از چاقی و دیابت: مطالعه مروری نظام‌مند. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (2) :65-76

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7116-fa.html


گروه فیزیولوژی و فارماکوژی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، k.khoramipour@kmu.ac.ir
چکیده:   (1181 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماری‌های متابولیک از جمله چاقی و دیابت علاوه بر تاثیرات محیطی می‌توانند باعث آلزایمر و اختلالات شناختی شوند. دلیل اصلی ایجاد آلزایمر و اختلالات شناختی رسوب خارج سلولی پلاک‌های بتا آمیلوئید و ظاهر شدن تجمعات پروتئین فسفریله تاو است که در نهایت موجب تخریب نورون‌های هیپوکمپ می‌شود. این آسیب‌ها حتی می‌تواند یک قدم فراتر گذاشته و تهدید کننده زندگی افراد باشد. یکی از روش‌های پیشگیری و درمان این عوارض تمرینات تناوبی با شدت زیاد است که به علت صرفه جویی در زمان بسیار و تاثیر گذاری بیشتری نسبت به انواع دیگر تمرینات مورد توجه قرار گرفته‌اند. هدف از این مطالعه، مرور اثر تمرینات تناوبی با شدت زیاد بر اختلالات شناختی و.... ناشی از چاقی و دیابت می‌باشد.
روش کار: بدین منظور پایگاه های Google Scholar، PubMed، Scopus، SID، نور و مگیران مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه مروری، علاوه بر تمرین تناوبی با شدت زیاد حداقل یکی از کلید واژه‌های اختلالات شناختی، هیپوکمپ و آلزایمر باید در عنوان یا کلمات کلیدی مطالعات وجود می‌داشت و مطالعات چاپ شده بین سال‌های 2000 تا 30 جولای 2021 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: در جست و جوی اولیه 152 مطالعه براساس عنوان و کلید واژه های مورد نظر یافت شد و بعد از بررسی‌های اولیه، 84 مطالعه به علت مرتبط نبودن چکیده با مفاهیم مورد نظر حذف شد. از بین مطالعات باقی مانده 38 مورد به علت دارا نبودن حداقل یک ترکیب از سه کلید واژه مورد نظر حذف شد. در مرحله سوم متن کامل 30 مطالعه، بررسی شد و 15 مطالعه به علت مرتبط نبودن متن کامل با مفاهیم مورد نظر حذف شدند و در نهایت اطلاعات 15 مطالعه حیوانی و انسانی به دو زبان فارسی و انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: مرور این مطالعات نشان می‌دهد که تمرینات تناوبی با شدت زیاد باعث بهبود اختلالات شناختی و افزایش یادگیری و حافظه می‌شوند. با این حال جهت انتخاب تاثیرگذار ترین پروتکل تمرین بر اساس نقش متغیرهای تمرینی مانند نوع، شدت و حجم تمرین به پژوهش‌های مقایسه‌ای بیشتری نیاز است.
 
متن کامل [PDF 567 kb]   (315 دریافت)    
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: فیزیولوژی ورزش

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb