جلد 29، شماره 4 - ( 4-1401 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 196-188 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.K.REC.1398.110
Clinical trials code: 1

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi G, Akbari M, Moradi O, Abdollahi F. The Effectiveness of Educational Differentiation, Mothers Empathy and Child- Parent Relationship on Separation Anxiety Disorder. RJMS 2022; 29 (4) :188-196
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6898-fa.html
فتحی گونا، اکبری مریم، مرادی امید، عبداللهی فردین. اثربخشی آموزش تمایز یافتگی، همدلی مادران و رابطه والد-کودک بر اختلال اضطراب جدایی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (4) :188-196

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6898-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. سنندج، ایران ، akbari@iausdj.ac.ir
چکیده:   (1205 مشاهده)
زمینه و هدف: اضطراب جدایی به عنوان یکی از اساسی‌ترین ترس‌ها در انسان شناخته شده است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تمایزیافتگی، همدلی مادران و رابطه والد-کودک بر اختلال اضطراب جدایی انجام شده است.
روش کار: در این تحیق شبه ‌آزمایشی، جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودکان دختر دارای نشانگان اختلال اضطراب جدایی بود که کودک/ کودکان آن‌ها در یکی از مراکز پیش دبستانی شهرستان کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند که برابر با 380 نفر بود که 60 نفر از آنان به طور داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند و در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تمایزیافتگی، همدلی مادران و رابطه والد-کودک بر روی گروه آزمایش در 8 جلسه و هفته­ای دو جلسه و هر جلسه 80 دقیقه اجرا گردید داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد اختلال اضطراب جدایی هان، هاجلینیان، ایسن، وندر و پینکاس (2003) جمع‌آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش اماری تی وابسته استفاده گردید.
یافته ها: یافته‌های تحقیق نشان داد، بسته آموزشی طراحی شده بر اساس تمایزیافتگی، همدلی مادران و رابطه والد-کودک بر اختلال اضطراب جدایی تأثیر معنی‌داری دارد (001/0 = p).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت که آموزش اثربخشی آموزش تمایزیافتگی، همدلی مادران و رابطه والد-کودک می‌تواند زمینه کاهش اختلال اضطراب جدایی را فراهم آورد.

 
متن کامل [PDF 618 kb]   (493 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb