Research code: 19635301
Ethics code: IR.IAU.LIAU.REC.1401.043
Clinical trials code: 1
Rashidi S M, Mousazadeh T, Ghaffari O. The Effectiveness of Self-Regulated Learning (Cognitive and Metacognitive) Strategies Training on the Components of Students' Self-Efficacy, Academic Motivation and Mental Health. RJMS 2023; 30 (1) :29-37
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6723-fa.html
رشیدی سید محمد، موسی زاده توکل، غفاری عذرا. تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفههای خود کارآمدی، انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (1) :29-37
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6723-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران ، tavakkol.mousazadeh90@gmail.com
چکیده: (969 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه اکثر روانشناسان به هر دو مؤلفه شناخت و انگیزش و نقش آنها در یادگیری توجه دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفههای خود کارآمدی، انگیزش تحصیلی وسلامت روانی دانش آموزان بود.
روش کار: تحقیق حاضر به صورت آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. برای انجام این تحقیق از بین دانش آموزان دختر سال اول (دوره دوم) دبیرستانهای شهرستان آستارا در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای ۴۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 23 نفره (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. ابتدا پرسشنامههای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (MSLQ)، انگیزش تحصیلی (AMS) و سلامت عمومی (GHQ 28) توسط آزمودنیها تکمیل شد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش هفتهای دو جلسه و طی ۸ جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی طبق پیشینه تحت عنوان آموزش الکترونیک برای یادگیری مستقل و نظریه راهبردهای شناختی و فراشناختی (سیف، ۱۳۸۶) قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش راهیردهای یادگیری خود تنظیمی بر خود کارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان اثر بخش است اما بر سلامت روانی آنها اثربخش نیست.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج استفاده از آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی جهت بالا بردن انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان توصیه میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی