جلد 30، شماره 1 - ( 1-1402 )                   جلد 30 شماره 1 صفحات 37-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 19635301
Ethics code: IR.IAU.LIAU.REC.1401.043
Clinical trials code: 1

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi S M, Mousazadeh T, Ghaffari O. The Effectiveness of Self-Regulated Learning (Cognitive and Metacognitive) Strategies Training on the Components of Students' Self-Efficacy, Academic Motivation and Mental Health. RJMS 2023; 30 (1) :29-37
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6723-fa.html
رشیدی سید محمد، موسی زاده توکل، غفاری عذرا. تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفه‌های خود کارآمدی، انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی. 1402; 30 (1) :29-37

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6723-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران ، tavakkol.mousazadeh90@gmail.com
چکیده:   (969 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه اکثر روانشناسان به هر دو مؤلفه شناخت و انگیزش و نقش آنها در یادگیری توجه دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفه­های خود کارآمدی، انگیزش تحصیلی وسلامت روانی دانش آموزان بود.
روش کار: تحقیق حاضر به صورت آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. برای انجام این تحقیق از بین دانش آموزان دختر سال اول (دوره دوم) دبیرستان­های شهرستان آستارا در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله ای ۴۶ نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 23 نفره (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. ابتدا پرسشنامه­های باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (MSLQ)، انگیزش تحصیلی (AMS) و سلامت عمومی (GHQ 28) توسط آزمودنی­ها تکمیل شد. سپس آزمودنی­های گروه آزمایش هفته­ای دو جلسه و طی ۸ جلسه 90 دقیقه­ای تحت آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی طبق پیشینه تحت عنوان آموزش الکترونیک برای یادگیری مستقل و نظریه راهبردهای شناختی و فراشناختی (سیف، ۱۳۸۶) قرار گرفتند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش راهیردهای یادگیری خود تنظیمی بر خود کارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان اثر بخش است اما بر سلامت روانی آنها اثربخش نیست.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج استفاده از آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی جهت بالا بردن انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش ­آموزان توصیه می­شود.
متن کامل [PDF 641 kb]   (99 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb