Research code: A-10-5731
Ethics code: IR.IAU.SDJ.REC.1400.045
Clinical trials code: A-10-5731
Bahrami Z, Zandi F, Akbari M, Jadidi H. Presenting a Model of Social Capital Communication Model and High-Risk Behaviors of Social Identity in Students of Kermanshah University of Medical Sciences. RJMS 2022; 29 (8) :98-108
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6692-fa.html
بهرامی ژیلا، زندی فرزاد، اکبری مریم، جدیدی هوشنگ. ارائه الگوی مدل ارتباطی سرمایه اجتماعی و رفتارهای پرخطر با هویت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (8) :98-108
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6692-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد قروه، دانشگاه آزاداسلامی، قروه، ایران ، farzadzandi547@yahoo.com
چکیده: (1008 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر نقش هویت اخلاقی و سرمایه اجتماعی و مسئولیت پذیری بر رفتارهای پرخطردر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود.
روش کار : پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی کرمانشاه (مجموعاَ 2000 نفر) در سال تحصیلی 1399-1398 میباشد با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری دردسترس نمونهای به حجم 322 نفر، انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رفتارهای پر خطر ازمقیاس رفتارهای پر خطر (YRBSS)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، پرسشنامه مسئولیت پذیری کالیفرنیا (1987) و پرسشنامه هویت اخلاقی آکو بینو و رید (2002) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، رسم نمودارها) و آمار استنباطی استفاده شد. به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ ، برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از شاخصهای کجی و کشیدگی و به منظور بررسی روابط بین متغیرها از تحلیل مسیر استفاده شد. جهت انجام این آزمونها از نرمافزارهای SPSS23 و Smart PLS استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد هویت اخلاقی، سرمایه اجتماعی بر رفتارهای پر خطر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اثر معنی داری دارد.
نتیجگیری: دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی برای آموزش و آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با حوزه هویت اجتماعی و سرمایه اجتماعی و رفتارهای پرخطر با و مؤلفههای تشکیل دهنده آن، دورهها یا کلاسهای آموزشی خاصی را در قالب فعالیتهای فوق برنامه طراحی و اجرا کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی