Research code: 1-10-m
Ethics code: 10-m
Clinical trials code: 1-2-m-10
Kamalian Z, Fallah Z, Bahlakeh T, Askari A. Ambush Marketing Risk Management with Emphasis on Creating a Mentally Healthy Atmosphere at Sporting Events. RJMS 2022; 28 (11) :66-73
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6655-fa.html
کمالیان زهره، فلاح زین العابدین، بهلکه طاهر، عسکری اسرا. مدیریت ریسک های بازاریابی کمین با تاکید بر ایجاد جو روانی سالم در رویدادهای ورزشی. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (11) :66-73
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6655-fa.html
دانشیار، گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران ، zy.fallah@gmail.com
چکیده: (1450 مشاهده)
زمینه و هدف: جو روانی سالم میتواند ضمن تأثیرگذاری بر رفتارهای فرد باعث شود تا سلامت روان افراد نیز به صورت مناسبی تحت شعاع قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر مدیریت ریسکهای بازاریابی کمین با تاکید بر ایجاد جو روانی سالم در رویدادهای ورزشی بود.
روش کار: برای انجام تحقیق پیمایشی و کاربردی حاضر که به صورت میدانی انجام شد از بین کلیه مدیران، مسئولان و سرپرستان کاروانهای ورزشی بر حسب انتخاب دردسترس-تصادفی تعداد 160 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. سپس پرسشنامه محقق ساخته شامل مدیریت بازاریابی کمین (17 سؤال و 8 بخش شامل عوامل مرتبط با تماشاگران، بازاریابی، فنی-مدیریتی، فرهنگی، مرتبط با رویداد و ورزش، مرتبط با اسپانسر، قانونی و رسانهای) و جو روانی سالم (4 سؤال) که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، بین افراد نمونه توزیع و جمعآوری شد. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و PLS تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که مدیریت ریسک بازاریابی کمین بر جو روانی سالم تاثیری به میزان 812/0 دارد. همچنین مشخص شد که مدل پژوهش در تمامی شاخصها از برازش مناسبی برخوردار است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پیشنهاد میشود برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی با اتخاذ تدابیر مناسب جو روانی حاکم بر مسابقات را کنترل کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فیزیولوژی ورزش