Research code: 146754
Ethics code: IR.IAU.M.REC.1399.045
Clinical trials code: IR.IAU.M.REC.1399.045
managhe E, Amirianzadeh M, Salehi M, Zareii R. The effect of medical ethics education on the moral culture of students of Shiraz University of Medical Sciences. RJMS 2021; 28 (1) :84-94
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6643-fa.html
مناقب ابراهیم، امیریان زاده مژگان، صالحی مسلم، زارعی رضا. تاثیر آموزش اخلاق پزشکی بر فرهنگ اخلاقی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (1) :84-94
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6643-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، Mamirianzadeh15@gmail.com
چکیده: (2071 مشاهده)
زمینه و هدف: فرهنگ اخلاقی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی، نشان دهنده ارزشهای مورد احترام سیستم آموزشی این دانشگاهها میباشد و این نوع فرهنگ، بر روش کار این دانشجویان پس از فارغالتحصیلی تأثیر خواهد داشت. مطالعهی حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش اخلاق پزشکی بر فرهنگ اخلاقی دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش، شبهآزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه، چهار کلاس درس شامل 99 نفر دانشجو بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین کلاسهای مقطع کارشناسی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در حال گذراندن درس اخلاق پزشکی بودند، انتخاب شدند و به صورت آرایش تصادفی، دو کلاس به صورت آزمایشی و دو کلاس به صورت گواه انتخاب شد. برای گروه آزمایش، از بسته آموزشی جدید اخلاق پزشکی و برای گروه گواه از بسته آموزشی قدیمی و سنتی اخلاق پزشکی جهت تدریس استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات پسآزمون پس از اتمام دوره در گروه آزمایش که بسته آموزشی اخلاق پزشکی را دریافت کردهاند برابر با 51/73 و انحراف معیار 67/7 بود. همچنین این مقدار برای گروه گواه 19/70 انحراف معیار 60/4 بود؛ بنابراین با توجه به اینکه میانگین پسآزمون در گروه آزمایش بالاتر از میانگین گروه گواه بوده و بر اساس تی به دست آمده 47/2 در درجه آزادی 97 تفاوت معنیداری در سطح 05/0 p< بین دو نمره پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت.
نتیجهگیری: استفاده از بسته جدید آموزشی نسبت به روشهای سنتی و قدیمی، تأثیر بیشتری بر فرهنگ اخلاقی دانشجویان علوم پزشکی دارد و پیشنهاد میگردد که مراکز آموزشی علوم پزشکی برای تدریس درس اخلاق پزشکی از این بسته استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پزشکی