Research code: A-10-5632-1
Ethics code: 1234
Clinical trials code: A-10-5632-1
مرادی نادعلی، عزیزآبادی فراهانی فاطمه، نعمتی انارکی داوود، سلیمانی ندا. مدیریت محتوای تبلیغات تجاری ارزش محور سیمای جمهوری اسلامی ایران. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27
() :137-150
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6622-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، f-farahany@yahoo.com
چکیده: (2077 مشاهده)
زمینه و هدف: تحقیقات نشان داده است که نوع مدیریت بر تولید محتوای تبلیغات تجاری برمبنای ارزشهای بنا نهاده شده اثرگذار است. در این راستا مدیریت محتوا میتواند در نتیجه ارزشها و سلامت جامعه تغییر ایحاد کند؛ بنابراین هدف اصلی تحقیق مدیریت محتوای تبلیغات تجاری رسانه ملی مبتنی بر ارزش بود.
روش کار: در این تحقیق از روش ترکیبی کیفی وکمی استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان و کارشناسان و اساتید برتر حوزه رسانه و تبلیغات تشکیل داده اند که 14 نفر شناسایی شدند. در مرحله کیفی پس از گردآوری ادبیات موضوع و اسناد بالادستی (دستورالعمل) سازمانهای مرتبط، به روش تحلیل محتوا ارزیابی های لازم صورت گرفت و بر اساس آن 263 شاخص مشخص و پس از بازنگری مجدد و حذف
شاخصهای تکراری 146 شاخص استخراج شدند و در 8 بعد و 21 مؤلفه و 146 شاخص جدول دستهبندی گردیدند. در ادامه به کمک کارگروه دلفی در 2 مرحله، شاخصها غربال و شاخصهای اضافی حذف شدند و در نهایت تعداد 78 شاخص نهایی استخراج شدند. جهت پایایی هر دو پرسشنامه از فاکتورآلفای کرونباخ استفاده و هر کدام از مؤلفهها مقادیر بالای 0.7 (امتیاز قابل قبول) را کسب کردند.
یافتهها: بر اساس این تحقیق، 263 شاخص مشخص و پس از بازنگری مجدد و حذف شاخصهای تکراری 146 شاخص استخراج شدند و در 8 بعد و 21 مؤلفه و 146 شاخص جدول دستهبندی گردیدند. در ادامه به کمک کارگروه دلفی در 2 مرحله، شاخصها غربال و شاخصهای اضافی حذف شدند و در نهایت تعداد 78 شاخص نهایی استخراج شدند. جهت پایایی هر دو پرسشنامه از فاکتورآلفای کرونباخ استفاده و هر کدام از مؤلفهها مقادیر بالای 7/0(امتیاز قابل قبول) را کسب کردند.
نتیجهگیری: طراحی یک شیوهنامه ارزش محور برای تولید محتوای تبلیغات تجاری رسانه ملی میتواند بر فرهنگ سازی و ترغیب درست مخاطبان مؤثر بوده و مبنایی برای تحقیقات کاربردی بعدی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی