جلد 27 - ویژه نامه روانشناسی                   جلد 27 - ویژه نامه روانشناسی صفحات 113-104 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazidi A, Bagherzadeh M R, Mehrara A, Gholipour Kanani Y. Determining the factors affecting the organizational brand of Islamic Azad University (Case study: Psychological and mental health factors, socio-cultural factors). RJMS 2020; 27 :104-113
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6562-fa.html
مزیدی علیرضا، باقرزاده محمدرضا، مهرآرا اسداله، قلی پور کنعانی یوسف. تعیین عوامل موثر بر برند سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: عوامل روانشناختی و سلامتی روانی، عوامل فرهنگی- اجتماعی). مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 () :104-113

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6562-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران ، dr.mr.bagherzadeh@gmail.com
چکیده:   (1611 مشاهده)
زمینه و هدف: از مهم­ترین خط مشی­های کیفیت سازمان در دانشگاه­ها از قبیل دانشگاه آزاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران، توسعه کیفی منابع انسانی و جذب سرمایه­های انسانی متمایز است. البته برای تحقق این امر به برندسازی سازمانی نیاز است و از آنجا که برندسازی سازمان، مجموعه عواملی است که باعث می­شود سازمان مکانی خوب برای کارکردن نشان داده شود، بنابراین بایستی آن عوامل شناسایی و تقویت شوند. لذا، هدف تحقیق تعیین عوامل موثر بر برند سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: عوامل روانشناختی و سلامتی روانی، عوامل فرهنگی- اجتماعی) بود.
روش‌ کار: روش پژوهش از نوع آمیخته و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه رؤسا و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی کشور در سال 1398 تشکیل داد. با توجه به حجم بالای جامعه آماری، ابتدا بعد از طراحی پرسش نامه محقق ساخته، در مجموع 300 پرسش نامه در بین جامعه آماری، توزیع شد که با توجه به تعداد پرسش نامه­های تکمیل شده، تعداد نمونه آماری تحقیق در پژوهش حاضر به 254 نفر رسید. تجزیه‌وتحلیل داده­ها به کمک نرم‌افزار Smart Pls3 و SPSS 20 انجام گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، عوامل عوامل روانشناختی و سلامتی روانی (عوامل روحی، سلامت روانی، تصویر مثبت ذهنی، نگرش) و عوامل فرهنگی- اجتماعی (شرایط فیزیکی، جو جامعه، محیط اجتماعی، محیط فرهنگی، درگیر شدن، ارزش جذابیت، ارزش جهان شمولی) بر پدیده برند سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی تأثیر دارند و نیز مدل تحقیق از برازش مطلوب برخوردار است.
نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد مقوله استفاده از مدل برند سازمانی در دانشگاه­ آزاد اسلامی بتواند جایگاه مناسب و کاربردی در بین مدیران این سازمان داشته باشد؛ بنابراین می‌توان برنامه‌ریزی و استراتژی صحیح و علمی برای توسعه‌ی مدل برند سازمانی در دانشگاه­ها را به‌عنوان بالاترین نقطه قوت مدیران آموزش عالی در این حوزه معرفی نمود.
متن کامل [PDF 717 kb]   (523 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb