Mazidi A, Bagherzadeh M R, Mehrara A, Gholipour Kanani Y. Determining the factors affecting the organizational brand of Islamic Azad University (Case study: Psychological and mental health factors, socio-cultural factors). RJMS 2020; 27 :104-113
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6562-fa.html
مزیدی علیرضا، باقرزاده محمدرضا، مهرآرا اسداله، قلی پور کنعانی یوسف. تعیین عوامل موثر بر برند سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: عوامل روانشناختی و سلامتی روانی، عوامل فرهنگی- اجتماعی). مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27
() :104-113
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6562-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران ، dr.mr.bagherzadeh@gmail.com
چکیده: (1611 مشاهده)
زمینه و هدف: از مهمترین خط مشیهای کیفیت سازمان در دانشگاهها از قبیل دانشگاه آزاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران، توسعه کیفی منابع انسانی و جذب سرمایههای انسانی متمایز است. البته برای تحقق این امر به برندسازی سازمانی نیاز است و از آنجا که برندسازی سازمان، مجموعه عواملی است که باعث میشود سازمان مکانی خوب برای کارکردن نشان داده شود، بنابراین بایستی آن عوامل شناسایی و تقویت شوند. لذا، هدف تحقیق تعیین عوامل موثر بر برند سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: عوامل روانشناختی و سلامتی روانی، عوامل فرهنگی- اجتماعی) بود.
روش کار: روش پژوهش از نوع آمیخته و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه رؤسا و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی کشور در سال 1398 تشکیل داد. با توجه به حجم بالای جامعه آماری، ابتدا بعد از طراحی پرسش نامه محقق ساخته، در مجموع 300 پرسش نامه در بین جامعه آماری، توزیع شد که با توجه به تعداد پرسش نامههای تکمیل شده، تعداد نمونه آماری تحقیق در پژوهش حاضر به 254 نفر رسید. تجزیهوتحلیل دادهها به کمک نرمافزار Smart Pls3 و SPSS 20 انجام گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد، عوامل عوامل روانشناختی و سلامتی روانی (عوامل روحی، سلامت روانی، تصویر مثبت ذهنی، نگرش) و عوامل فرهنگی- اجتماعی (شرایط فیزیکی، جو جامعه، محیط اجتماعی، محیط فرهنگی، درگیر شدن، ارزش جذابیت، ارزش جهان شمولی) بر پدیده برند سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی تأثیر دارند و نیز مدل تحقیق از برازش مطلوب برخوردار است.
نتیجهگیری: به نظر میرسد مقوله استفاده از مدل برند سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی بتواند جایگاه مناسب و کاربردی در بین مدیران این سازمان داشته باشد؛ بنابراین میتوان برنامهریزی و استراتژی صحیح و علمی برای توسعهی مدل برند سازمانی در دانشگاهها را بهعنوان بالاترین نقطه قوت مدیران آموزش عالی در این حوزه معرفی نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی