جلد 27 - ویژه نامه روانشناسی                   جلد 27 - ویژه نامه روانشناسی صفحات 173-162 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-5496-1
Ethics code: 1234
Clinical trials code: 1234

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

samiei E, lotfizadeh F, heidarzaheh K, Torabian M. The Effect of service convenience on cognitive and behavioral responses of chain store customers by moderating the role of emotion. RJMS 2020; 27 :162-173
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6521-fa.html
سمیعی ابراهیم، لطفی زاده فرشته، حیدر زاده کامبیز، ترابیان محسن. تاثیر راحتی خدمات بر واکنش‌های شناختی و رفتاری مشتریان فروشگاه‎های زنجیره‎ای با تعدیل نقش هیجان. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 () :162-173

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6521-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، ایران ، Lotfizadeh1981@gmail.com
چکیده:   (1721 مشاهده)
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر محرک شناختی (راحتی خدمات) بر واکنش‌های شناختی و رفتاری (ارزش اقتصادی، رضایت و وفاداری) با نقش تعدیل‌کننده محرک هیجانی (لذت و برانگیختگی) مشتریان فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای در کشور انجام گرفته است.
روش کار: پژوهش با رویکرد همبستگی در جامعه آماری مشتریان فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای کشور اجرا و شواهد پژوهش به صورت خوشه‌ای طبقه‌ای و تصادفی ساده از 289 نفر از مشتریان دو فروشگاه زنجیره در 9 استان کشور با کاربرد پرسش‌نامه گردآوری شده است. در مطالعه کیفی تعداد هشت نفر از خبرگان شامل دو نفر از اساتید دکتری بازاریابی و شش نفر از مدیران فروشگاههای زنجیرهای به صورت نمونهگیری قضاوتی و به روش گلوله برفی انتخاب شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج نشان داده است که هر یک از پنج بعد راحتی خدمات شامل: راحتی تصمیمگیری، راحتی دسترسی، راحتی کسب منافع، راحتی معامله و راحتی پس از خرید بر واکنش‌های شناختی و رفتاری مشتریان تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین محرک هیجانی ضمن اینکه واکنش‌های شناختی و رفتاری را به صورت مثبت و معنادار تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه تأثیر ابعاد راحتی خدمات بر آن‌ها تعدیل کرده و به بیان دیگر تأثیر تعاملی را افزایش می‌دهد. شاخص‌های برازندگی از توانمندی مدل پشتیبانی و بخش اندازه‌گیری بر اساس شاخص‌های بارعاملی، بار چندبخشی، روایی همگرایی و واگرایی و ضرایب آلفای کرونباخ و ترکیبی از اعتبار و روایی سازه‌ها حمایت کرده است.
نتیجه‌گیری: به نظر می رسد که تمرکز بر محرک‌های شناختی و هیجانی می‌تواند واکنش مثبت شناختی و رفتاری مشتریان را برانگیزد.
متن کامل [PDF 1045 kb]   (482 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb