Research code: مقاله مستخرج از رساله دکتری
Ethics code: ندارد
Clinical trials code: ندارد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری، تهران، ایران ، shahramalam@iausr.ac.ir
چکیده: (1769 مشاهده)
زمینه و هدف: لازمه رقابت واقعی سازمانها و بقاء جهت ادامه حیات، عملیاتی کردن اهداف و اجرای استراتژیهای مناسب است. این اهداف در صورتی تحقق مییابد که نیرویانسانی توانمند شود. هدف تحقیق حاضر ارزیابی وضعیت شاخصهای توانمندسازی در بین دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش ایران بود که قصد دارد وضعیت شاخصهای توانمندسازی را از چند جنبه مورد بررسی و همبستگی بین آنها را مشخص کند.
روش کار: تحقیق حاضر از نظر گردآوری اطلاعات، پیمایشی و به شکل میدانی اجرا شد. جمعیت مورد بررسی 600 نفر بودند که از میان 33201 نفر از کل دبیران آموزش و پرورش استانهای کشور انتخاب شدند. ابزار کسب دادهها شامل پرسش نامه محقق ساخته بود که با استفاده از پرسش نامه باز و با مراجعه به30 نفر از متخصصین و کارشناسان خبره دراین موضوع، شاخصهای مهم و عوامل تأثیرگذار بر توانمندسازی کارکنان مورد ارزیابی قرار گرفت و پس از ویرایش تبدیل به پرسش نامه بسته شد. پرسش نامه فوق دارای 6 قسمت بوده که مربوط به شاخصهای مؤثر بر توانمندسازی نیروی انسانی (شخصیتی، انگیزشی، سازمانی، آموزشی- تخصصی، فرهنگی-اجتماعی، تجهیزات) بود.
یافتهها: یافتههای به دست آمده نشان داد، شش شاخص شخصیتی، انگیزشی، سازمانی، فرهنگی-اجتماعی، آموزش-تخصص و تجهیزاتی در تبیین توانمندسازی دبیران تربیت بدنی آموزش و پرورش نقش بسزایی ایفا میکنند.
نتیجهگیری: در بین شش شاخص مورد بررسی، شاخص ویژگی شخصی در رتبه اول و از اهمیت بالایی برخوردار بود. این امر میتواند مبنائی برای تدوین راهبردهای مناسب منابع انسانی در دستیابی به توانمندسازی نیروی انسانی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی