جلد 29، شماره 4 - ( 4-1401 )                   جلد 29 شماره 4 صفحات 30-20 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است
Ethics code: IR-IAU.TON.REC.1400.060
Clinical trials code: مقاله مستخرج از رساله دکتری است

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babazadehpahlevanlo A A, Aslankhani M A, Safania A M, Doroudian A A, Goodarzi M. Identify and Prioritize the Factors Affecting the Development of Knowledge, Mental Health and Applied Skills. RJMS 2022; 29 (4) :20-30
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6461-fa.html
بابازاده پهلوانلو علی اکبر، اصلانخانی محمدعلی، صفانیا علی محمد، درودیان علی اصغر، گودرزی مهدی گودرزی. شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توسعه دانش، سلامت روان و مهارت‌های کاربردی. مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (4) :20-30

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6461-fa.html


استاد، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، aslankhani@yahoo.com
چکیده:   (1977 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از ارکان اصلی آموزش رشتههای ورزشی و نیز رهبری و هدایت تیم­اند و نقش بسیار مهمی در آموزش، پرورش و رشد ورزشکاران دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر توسعه دانش، سلامت روان و مهارت‌های کاربردی مربیان بود.
روش­ کار: جامعه آماری این تحقیق استراتژی آمیخته را در بخش کیفی خبرگان ورزشی و مربیگری ورزشی و در بخش کمی 508 نفر از مربیان رشته‌های ورزشی المپیکی و دارای مدارک بین‌المللی تشکیل دادند. حجم نمونه در بخش کیفی با توجه به اشباع نظری و در بخش کمی بر اساس نرم‌افزار SPSS Sample Power تعداد 306 نفر بود. از پرسشنامه محقق ساخته که به روش دلفی فازی آماده شد برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه به ترتیب توسط متخصصین مربوطه در بخش کیفی، تحلیل عاملی و معادلات ساختاری به تائید رسید. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ در تمامی مؤلفه‌ها بیش از 70/0 محاسبه گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که 11 عامل مؤثر بر توسعه دانش، سلامت روان و مهارت‌های کاربردی برای سطوح مربیگری در ایران شامل آموزش، مدیریتی، دانش­افزایی، عوامل ساختاری، نظارت و کنترل، تجهیزات و تکنولوژی، عوامل حقوقی، عوامل فردی، بومی­سازی، تبلیغات و رسانه و استعدایابی و پایه می­باشد.
نتیجه­ گیری: عوامل متععدی بر توسعه دانش، سلامت روان و مهارت‌های کاربردی مربیان تاثیر دارد. نتایج مصاحبه با خبرگان می­تواند در شناسایی و اولویت­بندی این عوامل راهگشا باشد.
متن کامل [PDF 616 kb]   (311 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb