Research code: 17-م
Ethics code: 1
Clinical trials code: 1399/2/م
Shahraki T, Samiee R, Gorji M B, Shojaei S. Modeling organizational citizenship behavior based on moral intelligence: The mediating role of genuine leadership, mental health and organizational trust. RJMS 2021; 28 (5) :38-48
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6366-fa.html
شهرکی طاهره، سمیعی روح اله، گرجی محمد باقر، شجاعی سامره. مدلسازی رفتار شهروندی سازمانی براساس هوش اخلاقی: نقش میانجی رهبری اصیل، سلامت روان و اعتماد سازمانی. مجله علوم پزشکی رازی. 1400; 28 (5) :38-48
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6366-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران ، roohalla.samiee@gmail.com
چکیده: (2282 مشاهده)
زمینه و هدف: ادراک، انگیزش، نگرش های شغلی و... از جمله مواردی هستند که به بررسی ریشه بسیاری از رفتارهای آدمی در محیط کار میپردازند. هدف از انجام پژوهش حاضر مدلسازی رفتار شهروندی سازمانی براساس هوش اخلاقی: نقش میانجی رهبری اصیل، سلامت روان و اعتماد سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش سه استان گلستان، مازندران و گیلان بود.
روش کار: برای انجام پژوهش کاربردی- توسعهای حاضر محقق پس از جلب رضایت مسولین از بین جامعه آماری شامل مدیران، معاونین و کارکنان ادارات آموزش و پرورش در سه استان گلستان، مازندران و گیلان تعداد 344 نفر را بطور تصادفی به عنوان نمونه انتحاب کرد. سپس پرسشنامههای لنیک و کیل (Lennick & Kiel) (2005)، پودساکف (Podsakoff) و همکاران (2000)، والومبوا (Walumbwa) و همکاران (2008)، GHQ و الونن (Ellonen) و همکاران (2008) را به ترتیب برای سنجش هوش اخلاقی، رهبری اصیل، رفتار شهروندی سازمانی، سلامت روان و اعتماد سازمانی بین افراد نمونه توزیع و جمعآوری کرد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد بین هوش اخلاقی و رهبری اصیل، سلامت روان و اعتماد سازمانی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش اخلاقی، رهبری اصیل، سلامت روان و اعتماد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط بین مولفههای تحقیق و اهمیت این مولفهها در راندمان کاری کارکنان پیشنهاد میشود مسولین با استفاده از روشهای مناسب و بالا بردن مسطح متغیرهای تحقیق در جهت پیشبرد اهداف آموزش و پرورش برنامهریزی کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی