Research code: 99/1
Ethics code: 2-m
Clinical trials code: 1
Sazesh A, samiee R S, Saeedi P, mostaghimi M R. Designing a model of social innovation and the effect on the behavior and mental health of citizens. RJMS 2020; 27 (7) :120-129
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6363-fa.html
واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران ، Roohalla.samiee@gmail.com
چکیده: (2105 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه نوآوری اجتماعی به عنوان یک موضوع مهم و حیاتی در جوامع مطرح است. هدف از انجام تحقیق حاضر طراحی الگوی نوآوری اجتماعی و تأثیر آن بر رفتار و سلامت روانی مصرف کننده بود.
روش کار: تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها بهروش آمیخته اکتشافی انجام شده است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه با خبرگان مرتبط با موضوع به تعداد 50 نفر که به شیوه غیرتصادفی و تکنیک گلوله برفی انتخاب شده بودند و توزیع و جمعآوری پرسشنامه محققساخته نوآوری اجتماعی، پرسشنامه رفتار مصرف کننده و پرسشنامه سلامت عمومی (GHO) بین شهروندان (تعداد 384 نفر) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ انجام شد که مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart-PLS تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد نوآوری اجتماعی بر رفتار و سلامت روانی مصرف کننده اثر مستقیم و معناداری دارد و نوآوری اجتماعی میتواند 96 درصد رفتار مصرف کننده را تبیین کند.
نتیجه گیری: نتایج تایید کننده نقش نوآوری بر رفتار و سلامت روانی شهروندان میباشد و پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فیزیولوژی انسانی