جلد 29، شماره 3 - ( 3-1401 )                   جلد 29 شماره 3 صفحات 18-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.IAU.TMU.REC.1397.233
Ethics code: IR.IAU.TMU.REC.1397.233
Clinical trials code: IRCT20190204042612N1

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinpour M, Sahebalzamani M. The Effect of Storytelling Training to Parents on Sleep Disorders of Children Affected by Autism Referred to Tehran Autism Center in 2017. RJMS 2022; 29 (3) :8-18
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6264-fa.html
حسین پور مهروش، صاحب الزمانی محمد. بررسی تاثیر آموزش قصه گویی به والدین بر اختلالات خواب کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به مرکز اوتیسم تهران سال 1397  . مجله علوم پزشکی رازی. 1401; 29 (3) :8-18

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6264-fa.html


گروه مدیریت، دانشکده بهداشت علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، m_szamani@yahoo.com
چکیده:   (836 مشاهده)

زمینه و هدف: ﺑﺴﯿﺎری از رﻓﺘﺎرﻫﺎی کودک اوتیستیک ﺑﻪ ﺑﺮوز اﺧﺘﻼل ﺧﻮاب در ﮐﻮدﮐﺎن ﮐﻤﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ. با توجه به جنبه تربیتی، آموزشی و درمانی قصه‌گویی این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش قصه‌گویی به والدین بر اختلالات خواب کودکان مبتلا به اوتیسم مراجعه‌کننده به مرکز اوتیسم تهران سال 1397انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه شاهد تصادفی بود، نمونه این پژوهش شامل 90 نفر از والدین کودکان اوتیسم هستند که به دو گروه مساوی شاهد و کنترل تقسیم شدند.
قبل از شروع آموزش، در هر دو گروه پرسشنامه  CSHQ (Children's Sleep Habits Questionnaire)  بررسی عادات خواب کودکان در قالب پیش آزمون اجرا شد، سپس والدین گروه آزمایش در طی پنج جلسه 60 دقیقه‌ای مورد آموزش قرار گرفتند، پس از اتمام جلسات مجددا هر دو گروه با استفاده از مقیاس ذکر شده مورد سنجش قرار گرفتند.
یافته‌ها: نشان داد که آموزش قصه‌گویی والدین در کاهش نشانه های اختلالات خواب کودکان اوتیسم تأثیر داشته است به این ترتیب که نمره اختلال خواب بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در گروه مداخله 3/7 ± 7/5 کاهش ودرگروه کنترل 1/2 ± 1/0 افزایش داشت. آزمون تی مستقل این تفاوت را معنی‌دار نشان داد (001/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که آموزش به والدین بر کاهش نمره اختلال خواب مؤثر بوده است آموزش قصه‌گویی به والدین به‌صورت عملی، اصولی و با امکانات مناسب می‌تواند تاثیرات قابل ملاحظه ی خود را نشان دهد.
متن کامل [PDF 1021 kb]   (316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb