زمینه و هدف: اختلال نافرمان مقابلهای از شایعترین اختلالات روانشناختی دوران کودکی میباشد که تأثیر بدی در تعاملات خانواده دارد و همچنین دارای پیش آگهی نامناسب همچون ابتلا به اختلالات روانشناختی در بزرگسالی، اعتیاد، مشکلات بین فردی، تحصیلی میشود . لذا هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین (PMT) با آموزش مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT) بر کاهش مجموع نشانگان مرضی کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای میباشد.
روش کار: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی نیمه تجربی به صورت پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش حاضر را کلیه والدین کودکان 5-11 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای (ODD) مراجعهکننده به درمانگاهها و مراکز روانشناختی و روانپزشکی شهر تهران میباشد. نمونه پژوهش شامل 45 والد بود که با نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش ۱۵ نفره قرارگرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه علائم رفتاری کودکان (CSI-4) و پرسشنامه SNAP-IV بود.
یافته ها: نتایج مربوط به آزمون تحلیل کوواریانس برای نمرات نشانگان مرضی کودکان نشان داد که آماره F برای نمرات مرضی کودکان نافرمان (۳۴/۷۵) در سطح ۰۰۱/۰ معنیدار است؛ بین گروهها در نمرات مرضی کودکان نافرمان تفاوت معنیدار وجود دارد. نتایج مقایسه میانگینها نشان داد که میانگین گروه آزمایش (PMT) ۸۱/۷ و میانگین گروه آزمایشی (CPRT) ۹/۱۰ میباشد که با توجه به نتایج مقایسه زوجی در سطح ۰۰۱/۰ معنی دار است.
نتیجه گیری: روش PMT و روش CPRT هر دو بر بهبود نشانگان مرضی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای موثر هستند. از میان دو رویکرد درمانی روش PMT از روش CPRT در کاهش نشانگان مرضی موثرتر بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |