جلد 27، شماره 12 - ( 12-1399 )                   جلد 27 شماره 12 صفحات 41-32 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 99131

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi M, Karami J, Eivazi S. The Effect of Teaching Communication Skills on the Rational-emotive-behavioral Therapy of Albert Ellis on Improving Autistic Children's Theory of Mind. RJMS 2021; 27 (12) :32-41
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6011-fa.html
احمدی مهتاب، کرمی جهانگیر، عیوضی سیما. تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به روش درمانی عقلانی – هیجانی – رفتاری آلبرت الیس درارتقا نظریه ذهن کودکان اوتیستیک. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 (12) :32-41

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6011-fa.html


دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، j.karami@razi.ac.ir
چکیده:   (2362 مشاهده)
زمینه و هدف: ظریه ذهن توانایی پیش­بینی و شرح دادن رفتارخود ودیگران با توجه به حالت­های ذهنی است و برای برقراری تعاملات اجتماعی ضروری است. این درحالی است که پژوهش­ها نشان می­دهند کودکان اوتیستیک درنظریه ذهن با ناتوانایی و تحول نایافتگی روبرو هستند. هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت­های ارتباطی به شیوه عقلانی هیجانی رفتاری الیس در ارتقا نظریه ذهن کودکان اوتیستیک است.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان اوتیستیک پسر 12-9 سال شهر کرمانشاه بود. 12 دانش آموز با روش نمونه­گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه 6 نفری آزمایش و کنترل به صورت تصادفی قرارگرفتند. آزمون نظریه ذهن به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. گروه آزمایش تحت آموزش 13جلسه مهارت­های ارتباطی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته­ها نشان داد آموزش مهارت­های ارتباطی بر بهبود نظریه ذهن کودکان اوتیستیک گروه آزمایش تاثیر معناداری داشته است.
نتیجه ­گیری: بنابراین آموزش مهارت­های ارتباطی موجب ارتقا نظریه ذهن کودکان اوتیستیک می­شود.
متن کامل [PDF 692 kb]   (602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb