Ethics code: 99131
Ahmadi M, Karami J, Eivazi S. The Effect of Teaching Communication Skills on the Rational-emotive-behavioral Therapy of Albert Ellis on Improving Autistic Children's Theory of Mind. RJMS 2021; 27 (12) :32-41
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6011-fa.html
احمدی مهتاب، کرمی جهانگیر، عیوضی سیما. تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به روش درمانی عقلانی – هیجانی – رفتاری آلبرت الیس درارتقا نظریه ذهن کودکان اوتیستیک. مجله علوم پزشکی رازی. 1399; 27 (12) :32-41
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6011-fa.html
دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، j.karami@razi.ac.ir
چکیده: (2362 مشاهده)
زمینه و هدف: ظریه ذهن توانایی پیشبینی و شرح دادن رفتارخود ودیگران با توجه به حالتهای ذهنی است و برای برقراری تعاملات اجتماعی ضروری است. این درحالی است که پژوهشها نشان میدهند کودکان اوتیستیک درنظریه ذهن با ناتوانایی و تحول نایافتگی روبرو هستند. هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه عقلانی – هیجانی – رفتاری الیس در ارتقا نظریه ذهن کودکان اوتیستیک است.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان اوتیستیک پسر 12-9 سال شهر کرمانشاه بود. 12 دانش آموز با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و در دو گروه 6 نفری آزمایش و کنترل به صورت تصادفی قرارگرفتند. آزمون نظریه ذهن به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده گردید. گروه آزمایش تحت آموزش 13جلسه مهارتهای ارتباطی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تحلیل شدند.
یافته ها: یافتهها نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی بر بهبود نظریه ذهن کودکان اوتیستیک گروه آزمایش تاثیر معناداری داشته است.
نتیجه گیری: بنابراین آموزش مهارتهای ارتباطی موجب ارتقا نظریه ذهن کودکان اوتیستیک میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی