جلد 26، شماره 5 - ( 5-1398 )                   جلد 26 شماره 5 صفحات 141-131 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

olyan Ajam S, Ghasemizad A, Gholtash A. Explanation of the training process through the axial process model. RJMS 2019; 26 (5) :131-141
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5710-fa.html
علیان عجم شهناز، قاسمی زاد علیرضا، قلتاش عباس. تبیین فرآیند آموزش به بیمار از طریق مدل فرآیند محوری. مجله علوم پزشکی رازی. 1398; 26 (5) :131-141

URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5710-fa.html


واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران ، Ghasemizad@kau.ac.ir
چکیده:   (3775 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش به بیمار، یکی از استانداردهای کیفیت مراقبتی و ازعوامل تأثیر‌گذار بر هزینه‌ها، بهبودی و درمان بیمار می‌باشد. با توجه به اهمیت آموزش به بیمار در بیمارستان‌ها، پژوهش حاضر در پی "طراحی مدل آموزش به بیمار، در بیمارستان از طریق مدل فرآیند محوری" می‌باشد.
روش کار: مطالعه حاضر، کیفی و با رویکرد نظریه برخاسته از داده یا مبنایی (گراندد تئوری) صورت گرفت. انتخاب نمونه‌ها به صورت هدفمند و از میان پرستاران و مسؤلین بخش‌ها و کارشناسان آموزش و از طریق مصاحبه عمیق انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل 12 پرستار بالینی، 5 مسئول بخش و 3 نفر ار کارشناسان و مسئولین آموزش بودند. مدت زمان مصاحبه 40 تا 50 دقیقه به طول انجامید. تجزیه و تحلیل داده‌ها همزمان با جمع‌آوری آن‌ها با استفاده از روش کد گذاری (کدگذاری باز-محوری گزینشی) به انجام رسید. اعتیاریابی از روش قابلیت باورپذیری، قابلیت انتقال پذیری، قابلیت اطمینان پذیری، قابلیت تأیید پذیری، صورت گرفت.
یافته‌ها: ۷۵ کد اولیه، ۲۲ طبقه اولیه و ۹ طبقه در مدل آموزش بیمار استخراج گردید که عبارت‌اند از: فرایند گذاری آموزشی- تعیین شاخص‌های آموزش بیمار- تدوین شناسنامه آموزش بیمار- برنامه‌ریزی جهت آموزش بیمار- مواد منابع جهت آموزش به بیمار (آمادگی)، اجرای برنامه آموزشی پایش شاخص‌های آموزشی-اثربخشی برنامه‌های آموزشی اقدامات اصلاحی.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادکه برنامه‌های آموزش به بیمار، نیاز به الگوی منسجم، منظم، شفاف، قابل‌پایش؛ و اندازه‌‌گیری دارد که بتوان به وسیله آن؛ اثر بخشی فعالیت‌های آموزشی بیمار را پایش و اندازه‌گیری کرد. ترسیم فعالیت‌ها بر مبنای فرایند از محورهای اصلی بهبود کیفیت است.
 
متن کامل [PDF 891 kb]   (1146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری

فهرست منابع
1. References:
2. 1- Heshmati Nabavi F, Memarian R, Vanaki Z. The Effect of Implementing Clinical Supervision Model on the Patient Education Outcomes. JHPM. 2012; 1 (3):28-36. [Persian]
3. 2- Lawrence C. Effects of preparatory patient education for radiation oncology patients. Cancer. 1985; 56(5): 1056-1061.
4. 3 -Ranjbar E, Mahdian M, Eslami H, Amini A. Patient Education Barriers from Nurses.
5. Journal of Holistic Nursing. 2016 ,26 (3) :36-45 .[Persian]
6. 4 -Varghaei-Paidar A, Gavgani VZ, Hassannejhad N, Ranjbar, S, Hosseinzadeh M & Imani s. A Survey of Nurses' and Patients' Opinions about Patient Education and Training and Possible Barriers in Madani Cardiovascular Health and Education Center. Taṣvīr-i salāmat(2017); 7(4): 22-29.
7. 5-Welling MA, Maliski S, Bogorad A, Litwin SM.Assessment of content completeness and accuracyof prostate cancer. Patient education material.Patient education and ounseling.2004;54:337-43
8. 6-Borhani F. Nurses and nurse-manager's opinionsabout the importance of patients' training barriers.The journal of Qazvin Univ. of Med Sc2002;20:84-90. [Farsi]
9. 7- HADDAD M. Viewpoints of employed nurses inhospitals of Birjand city regarding existing barriersin patient education.Modern Care2011;83 (31):152-8
10. 8-Clark PA, Drain M, Gesell SB, Mylod DM. Patientperception of quality in discharge instruction.Patient Educ couns2005;59(1):56-68
11. 9-Lee KC, Berg ET, Jazayeri HE, Chuang SK, & Eisig SB.Online patient education materials r orthogenetic surgery fail to meet readability and quality standards. JOMS.2010; 77(1):180-188.
12. 10-Aziznehad p, Zabihi A, Hosseini SJ, Bizhani A. Nurses and nurse managers opinions about the patient’s training barriers, JBUMS .2010 ; 12(1):60-64. [Persian]
13. 11-Mandy N, Miriam S, Julia C, Meike H, Claudia E, Lutz, G. Patient education for children with interstitial lung diseases and their caregivers: A pilot study. PEC. 2019; 102(2):185–400
14. 12-Farouki Far M, Khafri S, MostafaZadehBora M, Alijanpour S. The Importance of Patient Education: the Attitude of Nurses in the Hospitals of Babol.EGC. 2015; 3 (1):59-65،
15. 13-Ahmadi M, Khoshgam M, & Mohammadpoor. A. Comparative study of the Ministry of Health standards for hospitals with Joint Commission International hospital accreditation standards. Hakim Research Journal, (2008); 10(4), 45-52. [Persian]
16. 14-Arian M, Mortazavi H, TabatabaeiChehr M, Tayebi V & Gazerani A. The comparison between motivational factors and barriers to patient education based on the viewpoints of nurses and nurse managers. Journal of Nursing Education.2015; 4(3), 66-77. [Persian]
17. 15-Al-Awa B, De Wever A, Almazroo A, Habib H H, al-Noury K. el Deek & evreux I. The impact of accreditation on patient safety and quality of care indicators at King Abdulaziz University Hospital in Saudi Arabia. Research Journal of Medical Sciences, (2011); 5(1), 43-51.
18. 16-Bergh AL. Karlsson J,Persson E,& Friberg. FRegistered nurses' perceptions of conditions or patient education–focusing on organisational, environmental and professional cooperation spects. Journal of nursing management.2012; 20(6): 758-770.
19. 17 -Donald G, Scott S, Broadfield L, Harding C, Meade A. Optimizing patient education of oncology medications: A descriptive survey of pharmacist-provided patient education in Canada. Journal of Oncology Pharmacy Practice.2019; 25(2): 295-302.
20. 18-Haddad M. Viewpoints of employed nurses in hospitals of Birjand city regarding existing barriers in patient education. Modern Care Journal.2011; 8(3):152-158.
21. 19-Jafaraghaee F, Mehrdad N, Parvizy S. Influencing factors on professional commitment in Iranian nurses: A qualitative study. Iranian journal of nursing and midwifery research.2014;19(3):301. [Persian]
22. 20-Forozande M. management of the process approach, the scientific Quarterly Journal f Quality Management, and Quality Management. Journal Management System 1391; 3(2): 48-65.
23. 21-Al-Awa B, De Wever A, Almazrooa A, Habib H, al-Noury K, el Deek, et al.The impact of accreditation on patient safety and quality of care indicators at King Abdulaziz University Hospital in Saudi Arabia. Research Journal of Medical Sciences.2011; 5(1): 43-51.
24. 22- Raffray M, Semenic, S, Osorio Galeano, S, & Ochoa Marín, S. C.Barriers and facilitators to preparing families with premature infants for discharge home from the neonatal unit. Perceptions of health care providers. Investigacion y educacion en enfermeria. (2014). 32(3), 379-392.
25. 23-Yazdani F, Abedi L, & Karamalian H. Comparing Efficacy of English Curriculum Components at High Schools vs. English Teaching Institutes in Isfahan, Iran)2015).2. (4)،12.
26. 24-Liu Y, & Wang G. Inpatient satisfaction with nursing care and factors influencing satisfaction in a teaching hospital in China. Journal of nursing care quality. 2007; 22(3):266-271.
27. 25-Haddad M. Viewpoints of employed nurses in hospitals of Birjand city regarding existing barriers in patient education. Modern Care Journal.2011; 8(3): 152-158.
28. 26-Al-Awa B, De Wever A, AlMazrooa A, Habib H, Al-Noury K, El-Deek B, et al. The Impact of Accreditation on Patient Safety and Quality of Care Indicators at King Abdulaziz University Hospital in Saudi Arabia. Research Journal of Medical Sciences 2011; 5(1): 43-51.
29. 27-Braithwaite J, Greenfield D, Westbrook J, Pawsey M, Westbrook M, Gibberd R, et al. Health service accreditation as a predictor of clinical and organisational performance: a blinded, random, stratified study. Qual Saf Health Care. 2010;19(1):14-21.
30. 28-Bergh AL, Persson E, Karlsson J, Friberg F. Registered nurses' perceptions of conditions for patient education-focusing on aspects of competence. Scand J Caring Sci.2014;28(3): 523- 36.
31. 29-Haddad M. Viewpoints of employed nurses in hospitals of Birjand city regarding existing barriers in patient education. Mod Care J.2011,8(3): 152-158.
32. 30-Jafaraghaee F, Mehrdad N, Parvizy S. Influencing factors on professional commitment in Iranian nurses: A qualitative study. Iran J Nurs Midwifery Res. 2014; 19(3): 301- 308. . [Persian].
33. 31-Jouybari L, Haghdoost Oskouee S, Ahmadi F. Comforting Nurse: Patients’ Experiences and Perceptions . RJMS. 2005; 12 (45) :59-68[Persian].
34. 32-Liu Y, Wang G. Inpatient satisfaction with nursing care and factors influencing satisfaction in a teaching hospital in China. J Nurs Care Qual.2007; 22(3): 266-71.
35. 33-Magar Y, Vervloet D, Steenhouwer F, Smaga S, Mechin H, Rocca Serra JP, et al. Assessment of a therapeutic education programme for asthma patients: "un souffle nouveau". Patient Educ Couns. 2005; 58(1): 41-6.
36. 34-Noohi E, Abbaszadeh A. Process of Patient Education and Orem. s Self Care Theory, An Integrative Model Curriculum: A Qualitative Study. J Qual Res Health Sci. 2017; 5 (4):419-43. [Persian]
37. 35-Nicklin W, Lanteigne G, Greco P. Strengthening the value of accreditation: Qmentum-one year later. Healthcare Quarterly.2009;12(3): 84-8.
38. 36-Raffray M, Semenic S, Osorio G S. Barriers and facilitators to preparing families with premature infants for discharge home from the neonatal unit. Perceptions of health care. Invest 2014;32(3):379-392.|
39. 37- Gholizade Moghaddam Z, Seyyed Abbasszadeh M, Hassani M, Ghalavandi H. Proposing a model for effective indicators of training in public universities of Hamadan province. TLR. 2017; 13 (2):19-33. [Persian]
40. 38- Lawrence J, Tar U. The use of grounded theory technique as a practical tool for qualitative data collection and analysis. Electronic Journal of Business Research Methods. 2013 ; 1;11(1):29.
41. 39-Sanagoo A, Nikravesh M, Dabbaghi F. Organizational Commitment from Nursing & Midwifery Faculty Members’ Perspective. RJMS. 2006; 13 (52) :83-92. [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-SA 4.0| Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb