iumssj
نسخه زودآیند برای شماره مرداد                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون ، Ghasemizad@kau.ac.ir
چکیده:   (125 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش به بیمار، یکی از استانداردهای کیفیت مراقبتی و ازعوامل تأثیر گذاربرهزینه ها، بهبودی و درمان بیمار می‌باشد. با توجه به اهمیت آموزش به بیماردر بیمارستان‌ها، پژوهش حاضردر پی "طراحی مدل آموزش به بیمار، در بیمارستان از طریق مدل فرآیند محوری " می‌باشد.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر، کیفی و با رویکرد نظریه برخاسته ازداده یا مبنایی (گراندد تئوری) صورت گرفت. انتخاب نمونه‌ها به صورت هدفمند و از میان پرستاران و مسؤلین بخش‌ها و کارشناسان آموزش و از طریق مصاحبه عمیق انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 12 پرستار بالینی، 5 مسؤل بخش و 3 نفر ار کارشناسان و مسؤلین آموزش بودند.مدت زمان مصاحبه 40 تا 50 دقیقه به طول انجامید.تجزیه و تحلیل داده‌ها همزمان با جمع آوری آنها  با استفاده از روش کد گذاری (کدگذاری باز-محوری – گزینشی) به انجام رسید. اعتیاریابی از روش قابلیت باورپذیری، قابلیت انتقال پذیری، قابلیت اطمینان پذیری، قابلیت تأیید پذیری، صورت گرفت.

یافته ها :۷۵ کد اولیه،۲۲ طبقه اولیه و ۹ طبقه در مدل آموزش بیمار استخراج گردید که عبارت‌اند از: فرایند گذاری آموزشی- تعیین شاخص‌های آموزش بیمار- تدوین شناسنامه آموزش بیمار- برنامه‌ریزی جهت آموزش بیمار- مواد منابع جهت آموزش به بیمار (آمادگی)، اجرای برنامه آموزشی –پایش شاخص‌های آموزشی-اثربخشی برنامه‌های آموزشی – اقدامات اصلاحی. 
نتیجه‌گیری: نتایج نشان دادکه برنامه های آموزش به بیمار، نیاز به الگوی منسجم، منظم، شفاف، قابل‌پایش. و اندازه گیری  دارد که  بتوان به وسیله آن ؛ اثر بخشی فعالیت های  آموزشی  بیماررا پایش و اندازه گیری کرد.ترسیم فعالیت ها برمبنای فرایند از محورهای اصلی بهبود کیفیت است.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علوم پزشکی رازی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Razi Journal of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb