gadampour E, Moradizadeh S, shakarami M. The Study of effectiveness of training of mind consciousness on reduction of the elderly 's feeling of loneliness and death anxiety in Sedigh Center of Khoramabad City. RJMS 2019; 26 (4) :44-53
URL:
http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5501-fa.html
قدم پور عزت اله، مرادی زاده سیروس، شاه کرمی محمد. بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان مرکز صدیق شهر خرم آباد. مجله علوم پزشکی رازی. 1398; 26 (4) :44-53
URL: http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5501-fa.html
دانشگاه لرستان. خرم آباد، ایران ، sirous57@yahoo.com
چکیده: (4073 مشاهده)
زمینه و هدف: سالمندی را در حیات انسانی میتوان فرایندی دانست که با فرسایش تدریجی سازوکارهای فیزیولوژیکی و ناتوانی در احیای توانمندی ارگانهای حیاتی آغاز میشود و با پایان زندگی خاتمه مییابد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان مرکز صدیق شهرخرم آباد انجام شد.
روش کار: این طرح پژوهشی نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری عبارت بودند از کلیه سالمندان مرکز صدیق شهر خرم آباد که به صورت شبانه روزی در مرکز نگهداری می شدند. بدین منظور تعداد 24 نفر از سالمندان مرکز به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و گواه (12 نفر) تقسیم شدند. جهت سنجش متغیرها در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامههای اضطراب مرگ تمپلر و احساس تنهایی راسل استفاده شد. دادهها با روش آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکووا) تحلیل شدند. قبل از اجرای مداخله از آزمودنیهای دو گروه پیش آزمون به عمل آمد سپس به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند.
یافتهها: پس از کنترل اثر پیش آزمون در هر دو ، در پس آزمون تفاوت معنیداری بین گروه آزمایش و گواه به دست آمد که در سطح 05 p< معنیدار میباشند. درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی منجر به کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده بود.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان است، بنابراین با آموزش تکنیکهای ذهن آگاهی می توان احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان را کاهش داد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی