زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت یکی از شایعترین معضلات جوامع بشری حال حاضر است. مطالعه درباره این معضل از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر تعیین روابط ساختاری راهبردهای نشخوار فکری و فاجعهانگاری و نشانههای اعتیاد به اینترنت با میانجیگری اضطراب بود.
روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع بنیادی و از لحاظ جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. از جامعه دانشآموزان پسر سال چهارم دبیرستانهای دولتی تبریز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 246 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون، آزمون تشخیصی 20 گویهای اعتیاد به اینترنت و پرسشنامه اضطراب بک و برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: ارزیابی مدل ساختاری با استفاده از شاخصهای آماری نشان داد که راهبردهای نشخوار فکری و فاجعهانگاری با میانجیگری اضطراب قادرند تغییرات نشانههای اعتیاد به اینترنت را تبیین نمایند، بهنحویکه راهبردهای نشخوار فکری و فاجعهانگاری (متغیرهای پیشبین) و اضطراب (متغیر میانجی) به صورت مستقیم و مثبت قادر به تبیین نشانههای اعتیاد به اینترنت بودند. اثر غیرمستقیم نشخوار فکری بر اعتیاد به اینترنت بهواسطه اضطراب مثبت و معنیدار ولی اثر غیرمستقیم فاجعهانگاری بر اعتیاد به اینترنت بهواسطه اضطراب معنیدار نبود. شاخصهای نیکویی برازش نشان داد که مدل اندازهگیری شده با مدل نظری برازش مطلوب دارد.
نتیجه گیری: این یافتهها تلویحات عملی در عرصههای بالینی دارند که میتوانند در شناسایی و درمان اعتیاد به اینترنت بهکار گرفته شوند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |